Modernizarea armatei române
La Feteşti, în sud-estul României, vineri a avut loc ceremonia prilejuită de sosirea în ţară a primelor avioane F-16.
Roxana Vasile, 07.10.2016, 12:20
Forţele Aeriene
Române se înnoiesc cu 12
avioane multirol F-16 Fighting Falcon, cumpărate din Portugalia contra sumei de
628 de milioane de euro. O primă escadrilă – de 6 aparate, marcate cu însemnele României, a aterizat în
ţară încă de săptămâna trecută, după ce a fost oficial preluată în cadrul unei
ceremonii desfăşurate la baza aeriană portugheză de la Monte Real. Alte 3
aparate vor sosi în luna decembrie, iar ultimele 3 – anul viitor.
Avioanele vor
staţiona la bazele aeriene de la Feteşti, din sud-estul României, şi Câmpia
Turzii, din centru, modernizate special pentru acest tip de aparat. Fabricate
între anii 1981 şi 1983, avioanele F-16 au parcurs programe succesive de
modernizare, ajungând în prezent la varianta denumită în termeni tehnici F-16
Mid-Life Update M52. Resursa medie de zbor rămasă este de 4.500 de ore, ceea ce
înseamnă mai mult de jumătate. Or, ţinând cont de ritmul de aproximativ 200 de
ore de zbor pe an, avioanele pot fi menţinute în serviciu circa 20 de ani.
Până
în prezent, 80 de militari români au finalizat programul de instruire pentru F-16 la baza de la Monte
Real. Sunt încântaţi de performanţele aeronavei şi spun că este ‘cea mai de
succes din lume’ la categoria ei, putând să execute orice misiune la nivelul
secolului 21.
Ministrul român al Apărării, Mihnea Motoc, a declarat, şi el, că
dotarea cu aceste avioane de luptă înseamnă intrarea României în clubul ‘F-16’
şi şansa unui nou început pentru şcoala românească de pilotaj, care se
mândreşte cu tradiţii dintre cele mai vechi în lume şi are acum posibilitatea
să contribuie la formarea unor piloţi de elită. Totodată, cele 12 avioane
multirol incluse în acordul româno-portughez reprezintă un prim-pas în procesul
de realizare a unei capacităţi aeriene robuste în regiunea României, care va fi
urmat de achiziţia şi operaţionalizarea, în etapa următoare, a unei a doua
escadrile.
În prezent, spaţiul aerian al României este apărat de aparate
supersonice de tip Mig-21 LanceR, de fabricaţie sovietică, modernizate în
colaborare cu o firmă israeliană începând cu 1995. De generaţia a treia,
MIG-urile,a căror resursă de zbor va expira în 2017, vor fi înlocuite cu avioanele
F-16, de generaţia a patra.
De asemenea, Forţele Aeriene Române deţin avioane
de antrenament subsonice IAR-99 Şoim şi Iak-52 – ambele de fabricaţie
românească, avioane de transport C-27J Spartan – de fabricaţie italienească şi
C-130 Hercules – de fabricaţie americană. Armata Română mai are elicoptere
IAR-330 Puma şi varianta modernizată IAR-330 Puma SOCAT, precum şi IAR-316 Alouette.
Toate aceste elicoptere sunt de fabricaţie românească, produse sub licenţă
franceză. Totodată, în dotarea Forţelor Aeriene se află şi aparate de tip
AN-30, produse în fosta Uniune Sovietică, folosite pentru fotografie aeriană şi
cartografiere.