Metroul bucureştean se extinde
La București s-a dat în folosință o nouă magistrală de metrou care leagă vestul de centrul orașului.
Eugen Coroianu, 16.09.2020, 11:35
Cetățenii din cartierul bucureștean Drumul Taberei
pot folosi de marți transportul subteran, odată cu darea în folosință a
unei noi magistrale de metrou, M5. Evenimentul era așteptat de foarte mult
timp, având în vedere că lucrarea, demarată în 2011, ar fi trebuit să
dureze 3 ani.
Primii călători au fost preşedintele României, Klaus Iohannis,
premierul Ludovic Orban şi ministrul Transporturilor, Lucian Bode. Șeful
statului a afirmat că este vorba despre cea mai mare realizare în domeniu
de după Revoluţia anticomunistă din 1989 şi că aceasta contribuie semnificativ la îmbunătăţirea vieţii în capitală.
El a precizat că noua linie de metrou este construită în mare parte cu
fonduri europene și că România are la dispoziție sume imense de acest fel,
deci se poate continua într-un ritm alert dezvoltarea
infrastructurii.
Oamenii îşi doresc infrastructură, mobilitatea devine
din ce în ce mai importantă pentru fiecare român, şi pentru asta
guvernul va trebui să insiste foarte mult, şi eu voi insista foarte mult,
pentru că avem nevoie de foarte multă infrastructură de transport, a
subliniat președintele.
La rândul său, premierul Ludovic Orban a promis că pe
viitor alte lucrări similare se vor derula cu o viteză mai mare şi cu mai multă
atenţie. El a explicat că infrastructura de transport şi
investiţiile în domeniu sunt priorităţi absolute.
Noua linie de metrou se adresează unui cartier cu aproximativ 300.000 de
locuitori și este proiectată pentru a putea fi transportaţi 50.000 de călători
pe oră pe sens. Are 7 km de linie dublă, 10 staţii şi un depou. Timpii de aşteptare în
staţii sunt în prezent de 6 minute, fiind alocate 10 trenuri din cele 82
pe care le are societatea de metrou a Bucureștiului – Metrorex. Viteza maximă de deplasare este de 80 km/h. Se află în derulare
procesul de achiziție a 13 garnituri noi pentru acest tronson.
Ministrul Transporturilor a anunţat că Magistrala M5 va fi dezvoltată în continuare,
urmând să aibă încă şase staţii. În ce priveşte legătura prin metrou între
Aeroportul internațional Otopeni şi Bucureşti, pe Magistrala M6, oficialul a spus că aceasta va intra în linie dreaptă anul viitor, când
va fi semnat contractul de proiectare şi execuţie.
Pe de altă parte,
Lucian Bode a estimat că linia de cale ferată Gara de Nord din Bucureşti – Aeroportul Otopeni va fi dată în folosinţă
pe 12 decembrie.
Revenind la metroul bucureștean, acesta are în prezent o
rețea de 80 de kilometri, distribuiți pe cinci linii magistrale și 63 de
stații. Ideea construirii lui datează de la începutul secolui al XX-lea,
dar primul tren a circulat efectiv abia în 1979. Potrivit Metrorex, înainte de
pandemie, cele patru magistrale mai vechi asigurau transportul zilnic a peste
600.000 de călători, în aproape toate zonele orașului.
În
ierarhia țărilor europene, metroul românesc se plasează în prima
jumătate, cu o certă tendința de urcare în clasament. Ceea ce nu se poate
spune și despre celelalte tipuri de transport, România fiind
printre țările cu cea mai slab dezvoltată infrastructură rutieră din
Uniunea Europeană.