Măsuri împotriva şoferilor agresivi
Pentru a reduce numărul de accidente, Executivul român a modificat Codul Rutier, introducând sancţiuni mult mai severe.
Corina Cristea, 28.01.2022, 11:16
Cadrul strategic al UE în materie de siguranță rutieră 2021-2030 urmărește
înjumătățirea numărului de decese și de răniri grave pe drumurile europene până
în 2030, obiectivul pentru 2050 fiind zero decese și răniri grave. Ce arată
datele statistice? O privire asupra cifrelor preliminare pentru primele șase
luni ale anului trecut indică o creștere ușoară, de 2%, a numărului de decese
în accidente rutiere comparativ cu aceeași perioadă din 2020 – an marcat, însă,
de efectele pandemiei asupra mobilității. Față de anii 2017-2019, scăderea
este, în același timp, substanțială, de 19%, la acest lucru contribuind și
politicile UE, prin noile măsuri de siguranță obligatorii introduse. Și în
România situația s-a mai îmbunătățit. Dacă în 2019, Eurostat o plasa pe primul
loc în UE din punct de vedere al deceselor rutiere – 96 la un milion de
locuitori, un an mai târziu ocupa poziția a cincea în acest top nedorit, după
Germania, Franța, Polonia și Italia.
Datele anului 2021 au fost prezentate acum
de ministrul de Interne, Lucian Bode, care a subliniat că toată siguranţa
rutieră constituie o problemă gravă în România, nivelul acesteia fiind
semnificativ mai mic faţă de media înregistrată în UE: s-a înregistrat o
scădere a numărului accidentelor grave cu aproape 20% şi a persoanelor grav
rănite cu aproape 31%, comparativ cu 2020, în timp ce numărul persoanelor
decedate a crescut cu 8%. Pentru a îmbunătăți situația – obiectiv pe care România și l-a
asumat inclusiv în cadrul PNRR – Executivul de la București a modificat Codul
Rutier printr-o ordonanţă de urgenţă, care impune amenzi mai mari şi defineşte
clar ce înseamnă comportament agresiv la volan.
Şoferii care vor depăşi cu 70
de km/oră limita maximă de viteză îşi vor pierde carnetul de conducere pentru
120 de zile şi tot atât nu vor avea carnet nici cei care nu respectă Codul
Rutier la trecerea peste calea ferată. Ministrul Lucian Bode a făcut mai multe
precizări : Se sancţionează fapta privind circulaţia
nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor cu amendă
între 1.305 (260 de euro) şi 2.900 de lei (580 de euro) şi cu aplicarea
sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce
pentru o perioadă de 90 de zile. Se introduce sancţiunea complementară a
suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile
pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de
întoarcere sau de mers înapoi.
Actul normativ defineşte clar şi ce
înseamnă comportament agresiv la volan, în această categorie regăsindu-se, de
exemplu, şoferii care claxonează sau folosesc luminile pentru a li se face loc,
cei care pornesc cu scârţâit de roţi sau cei care folosesc frâna de mână pentru
a întoarce pe loc. Amenzile pentru aceștia, care vor rămâne și fără permis timp
de 30 de zile, pot merge până la aproape 150 de euro.