Măsuri de eficientizare a transportului feroviar
Guvernul României caută să ia cele mai potrivite măsuri pentru a reduce pierderile înregistrate de CFR, compania feroviară de stat aflată în situaţia de a face disponibilizări masive de personal.
Valentin Țigău, 05.06.2014, 12:37
Guvernul a aprobat, în şedinţa de miercuri, un memorandum privind măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României, care vor face parte din Master Planul General de Transport al României. Potrivit unui comunicat de presă al Executivului, printre propunerile cuprinse în document se numără concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă, stimularea competitivităţii în atribuirea contractelor de servicii publice, introducerea indicatorilor de performanţă în finanţarea serviciilor publice de transport feroviar de călători şi programe de reducere a costurilor.
Premierul Victor Ponta a declarat, săptămâna trecută, că liniile ferate care produc pierderi ar trebui închise, precizând că există o strategie mai veche, convenită cu FMI, în acest domeniu. Victor Ponta: “Este o strategie mai veche, de a păstra pentru CFR liniile care sunt profitabile, pentru CFR Călători, de a deschide piaţa pentru operatorii privaţi, iar dacă sunt linii care nu mai sunt folosite, evident că acestea trebuie închise, pentru că produc pierderi. Investiţie în dezvoltarea infrastructurii nu înseamnă să ţii linii ferate pe care nu le foloseşte nimeni, înseamnă să le modernizezi pe cele care sunt folosite.”
Declaratia a fost făcută în contextul în care o delegaţie a FMI se află, la Bucureşti, pentru cea de a treia evaluare a Acordului stand-by de tip preventiv semnat cu România. De evaluarea Fondului depind o serie de decizii economice importante, cu semnificativ impact social. România a fost, până la căderea comunismului, în 1989, ţara cu una dintre cele mai dense şi utilizate căi ferate din Europa. Trecerea la economia de piaţă, cuplată cu dezvoltarea, fără precedent, a transportului rutier şi aerian au cauzat intrarea CFR într-un declin; ca urmare, reţeaua de căi ferate s-a redus, de la 15 mii km, în 1989, la 13, 800 km, în prezent.
E semnificativ faptul că, în prima zi a misiunii de evaluare, la Bucureşti, a Acordului stand-by, Misiunea FMI s-a întâlnit cu ministrul român al Transporturilor, Dan Şova. Tema discuţiilor: societăţile de stat din subordinea ministerului, cu accent pe cele din domeniul feroviar care înregistrează pierderi importante şi unde eforturile de privatizare s-au dovedit, până în prezent, sortite eşecului, cum este cazul CFR Marfă. Concomitent, se află în discuţie situaţia critică a celor aproximativ 2500 de salariaţi de la CFR Marfă, care ar urma să fie disponibilizaţi, anul acesta, conform înţelegerii dintre guvernul României şi Fondul Monetar Internaţional.