Legea 51% intră în vigoare
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea care obligă marile lanţuri de magazine să expună la raft produse româneşti în proporţie de 51% şi care stabileşte reguli mai stricte de etichetare a alimentelor.
Daniela Budu, 12.07.2016, 12:59
Supermarketurile din România vor fi obligate să comercializeze marfă provenită de la producătorii autohtoni în proporţie de cel puţin 51%, potrivit unei legi adoptate recent şi promulgate deja de preşedintele Klaus Iohannis. Actul normativ, care intră în vigoare zilele acestea, prevede că marile lanţuri de magazine trebuie să aibă pe rafturi alimente provenite din aşa-numitul „lanţ scurt de aprovizionare”, respectiv din sursă locală sau regională.
Potrivit noii legi, comercianţii sunt obligaţi să vândă carne, ouă, lactate, legume, fructe şi miere de albine provenite în majoritate din producţia internă. Excepţie fac fructele şi legumele exotice, precum şi cele care apar în România doar în anumite sezoane. Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, a declarat că noua lege vizează cu prioritate sectorul fructelor și legumelor, unde România se confruntă cu importuri masive.
Preşedintele Comisiei pentru agricultură a Camerei Deputaţilor, Nini Săpunaru, vede documentul ca pe o stavilă în calea celor care pun produselor adaosuri foarte mari. Nini Săpunaru: „Există lanţuri care s-au întâlnit deja cu fermieri şi i-au anunţat că vor să ia produse româneşti, că vor să aibe prezenţă de produse româneşti, că vor să înceapă contractările cu ei, deci lucrurile sunt în schimbare.”
Actul normativ a suferit mai multe amânări generate, mai ales, de nemulţumirile patronatelor, care au contestat prevederile sale. Deputaţii din Comisia pentru agricultură au explicat că legea nu face trimitere strict la produse româneşti şi astfel nu contravine principiilor pieţei unice. Confederaţiile patronale sunt, însă, îngrijorate şi spun că aceste prevederi care, susţin ele, ar încălca legislaţia comunitară, vor afecta activitatea celor care operează în domeniul comerţului modern din România. Comercianţii mai spun că problemele producătorilor români de alimente nu vor fi rezolvate astfel, în schimb va fi dezechilibrată masiv funcţionarea comerţului alimentar.
Legea privind comercializarea produselor alimentare restrânge libertatea consumatorilor de a alege cele mai bune produse la prețuri competitive – se arată într-un comunicat al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România. Aceasta consideră că legea este îndreptată împotriva marilor rețele comerciale și, în pofida celor exprimate public, nu garantează sprijin pentru producătorii locali sau produsele românești. În schimb, mai consideră Asociaţia, legea restrânge libertatea consumatorilor români de a alege cele mai bune produse la prețuri competitive.
De acum, obiectivul principal al oricărui comerciant nu va mai fi satisfacerea clientului, ci respectarea termenilor extrem de restrictivi impuși de lege în ceea ce privește plata sau serviciile comerciale pentru că altfel sancțiunea pentru nerespectarea acestora poate merge până la închiderea magazinelor” – mai precizează Asociaţia.