ISU şi intervenţia în cazuri extreme
Un nou accident, soldat cu victime, petrecut în sud-estul României, aruncă îndoieli asupra activităţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.
Roxana Vasile, 17.12.2014, 13:10
“Statul şi-a lăsat, din nou, cetăţenii să moară”. Este titlul unui amplu articol pe care o televiziune româneascâ îl publică pe pagina sa de internet, după ce, luni după-amiază, un elicopter al serviciului medical de intervenţie rapidă SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol, din sud-estul ţării, la numai aproximativ 500 de metri de mal. La bordul aparatului se aflau medicul Laura Vizireanu, în vârstă de 39 de ani, asistenta Gabriela Harton, de 38 de ani, pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu – 47 de ani, şi copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel – 42 de ani. Se întorceau dintr-o misiune medicală pe care o încheiaseră cu bine.
De ce s-a prăbuşit elicopterul la doar aproximativ 10 minute după decolare? Şi de ce cei patru oameni, ca o ironie a sorţii antrenaţi să-i ajute pe semenii lor şi chiar să salveze vieţi, au murit – se pare – cu zile? Această ultimă întrebare revine cu obstinaţie în încercarea de a fi desluşit modul în care s-a intervenit după accident.
Martori oculari, aflaţi pe malul lacului Siutghiol, cei care au sunat imediat după prăbuşire la numărul unic de urgenţă 112, spun că cel puţin două persoane erau în viaţă, ei auzindu-le strigătele disperate după ajutor. Au surprins imagini cutremurătoare cu telefoanele lor mobile, care fac, acum, înconjurul televiziunilor şi reţelelor de socializare! Aeronava SMURD a decolat la ora 16:06 a României şi s-ar fi prăbuşit la 16:16. Primele echipaje de ajutor ar fi plecat spre lac la 3 minute după ce au fost alertate. Ambulanţele, ajunse primele, nu au putut interveni pentru că accidentul era pe apă.
Pompierii au pornit, la rândul lor, din trei puncte diferite, cel mai îndepărtat fiind la 16 kilometri. Din acest din urmă loc au plecat cei care aveau o barcă şi, cum era de aşteptat, au ajuns ultimii în zonă. Odată acolo, ar fi constatat că nu au cheia de la motor şi au plecat în larg cu vâslele. A fost nevoie de ore pentru ca, apoi, toate victimele să fie scoase din apa care avea 2 grade Celsius. Un raport oficial indică faptul că instituţiile cu responsabilităţi de intervenţie au acţionat conform procedurilor legale, dar că timpii de reacţie au fost întârziaţi din cauza unor probleme tehnice.
În consecinţă, ministrul de interne Gabriel Oprea a dispus destituirea şefului Inspectoratului local pentru Situaţii de Urgenţă şi a propus schimbarea din funcţie a prefectului judeţului.
În paralel, continuă cercetările pentru stabilirea cauzelor accidentului. Specialiştii analizează fiecare fragment al elicopterului, care avea numai 180 de ore de zbor. A fost începută şi o investigaţie a procurorilor.
La fel ca în cazul unui alt accident aviatic produs pe 20 ianuarie, în Munţii Apuseni, din vestul României, autorităţile s-au bâlbâit, din nou, şi nu au fost capabile să salveze vieţi omeneşti. Atunci au fost invocate terenul accidentat şi vremea foarte rea. Acum?