Investiții în locomotive și trenuri
România cumpără trenuri și locomotive noi de mare viteză.
Daniela Budu, 05.02.2024, 11:21
Căile Ferate Române vor primi trenuri şi locomotive noi, după ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat un contract cu producătorul polonez PESA pentru 62 de trenuri electrice Regio de scurt parcurs, pentru navetă, precum și un contract cu producătorul francez Alstom pentru 16 locomotive noi.
Primul este un contract în valoare de 3,2 miliarde de lei, adica 640 milioane de euro, iar cel de-al doilea în valoare de 760 de milioane de lei, circa 150 de milioane de euro. De asemenea, cu producătorul polonez, Bucureștiul a mai încheiat, în decembrie trecut, un contract şi pentru livrarea, începând cu anul 2026, a 20 de rame InterRegio de lung parcurs.
România are însă, în continuare nevoie de 150-200 de locomotive noi, precum și de trenuri de scurt parcurs și de lung parcurs – a precizat preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu. Acesta a vorbit, la Radio România, despre situația materialului rulant:
Din păcate, ştim că trenurile pe care le avem în circulaţie sunt în mare majoritate învechite, lipsa de investiţii din ultimii 20 şi ceva de ani îşi spune cuvântul. Practic, de la seria mai mare de Săgeţi Albastre, de la începutul anilor 2000 n-a mai fost nicio investiţie majoră făcută până la noul val, care a început în 2022. Avem câteva trenuri cumpărate noi şi de către un operator privat, dar, în general, vorbim de vehicule second-hand, care sunt reparate, modernizate şi repuse în circulaţie şi pe calea ferată română.
Potrivit acestuia, investiţiile pe care Autoritatea le derulează sunt esenţiale pentru a scădea vârsta parcului feroviar per ansamblu, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul feroviar. Astfel, se urmărește ca noile trenuri și locomotive să înceapă să fie aduse în România şi să fie introduse în circulaţie în ultima parte a anului 2025 – început de 2026. Ştefan Roşeanu spune că astfel va fi stimulată concurenţa între companiile feroviare prezente în țară:
Vom putea vedea pentru prima dată în România ca pe o rută precum Braşov-Bucureşti, care este cea mai aglomerată rută a României, să avem servicii publice operate de trei operatori diferiţi, cu acelaşi tip de rame. Deci vom putea să facem comparaţie mult mai clară decât astăzi, între calitatea şi respectul pe care-l au operatorii faţă de materialul rulant şi faţă de călători în general.
Amintim că anterior, România a cumpărat 37 de trenuri electrice noi de la producătorul francez Alstom, prima ramă fiind deja în teste statice şi dinamice. Când aceste trenuri vor intra în circulație, se va pune probabil problema căilor ferate care așteaptă de ani buni să fie reabilitate. Potrivit statisticilor, din cei aproximativ 12.000 de kilometri de rețea de cale ferată, în România se circulă decent pe aproximativ 500, adică cu o viteză cuprinsă între 140 și 160 de km pe oră.