Învăţământul românesc, încotro?
În România, promovabilitate de aproape 73% la recenta sesiune a bacalaureatului, fiind cel mai bun rezultat din ultimii 8 ani. Nu toţi elevii trebuie să urmeze, însă, liceul, în ultimii ani simţindu-se tot mai acut lipsa şcolilor profesionale.
Corina Cristea, 11.07.2017, 12:12
Dacă până acum 10-15 ani principalul avantaj competitiv al României îl reprezenta forţa de muncă calificată şi ieftină, în ultimii ani situaţia s-a schimbat, acest avantaj dispărând odată cu desfiinţarea învăţământului profesional. Este o greşeală care trebuie reparată cât mai repede, căci nici politicul şi nici economicul nu frânează dezvoltarea, ci lipsa personalului calificat. Sunt idei subliniate recent în cadrul unei dezbateri la care au participat reprezentanţi ai patronatelor şi ai autorităţilor. Învăţământul profesional dual, care permite absolvenţilor să intre pe piaţa muncii în paralel cu continuarea pregătirii, este factorul numărul unu care poate susţine reindustrializarea României, au apreciat persoane cu expertiză în domeniu, potrivit cărora, prima întrebare pe care o pun investitorii interesaţi de o anumită regiune este legată de asigurarea unor locuri de şcolarizare în sistem dual pentru un anumit număr de angajaţi.
De asemenea, pe lângă învăţământul dual, legea uceniciei şi cea a stagiului, aprobate în acest an, sunt alte două motoare care pot stimula reindustrializarea României. O lege care reconfigurează organizarea şi funcţionarea învăţământului dual în România a fost elaborată şi a fost adoptată de cele două camere ale Parlamentului. Ajunsă la promulgare, legea a fost retrimisă, însă, spre reexaminare Parlamentului de către preşedintele Klaus Iohannis. Potrivit şefului statului, în forma actuală actul normativ generează efecte negative asupra calităţii procesului educaţional. Klaus Iohannis consideră că eliminarea necesităţii autorizării sau acreditării operatorilor economici implicaţi în formarea profesională prin învăţământul dual riscă să limiteze impactul pozitiv generat de formarea elevilor în şcoli cu un astfel de regim. În plus, unele modificări ale legii conduc la reducerea nivelului de autonomie oferit şcolilor, mai spune preşedintele.
Decizia sa a fost salutată de principalul partid de opoziţie, PNL, care a făcut apel la toate partidele parlamentare să reexamineze actul normativ în regim de urgenţă. Potrivit prim-vicepreşedintelui liberal, Raluca Turcan, învăţământul dual este soluţia optimă pentru lipsa de forţă de muncă şi a şcolilor de meserii, de care se plânge mediul de afaceri. Pe de altă parte, guvernul vrea ca strategia privind stimularea învăţământului dual să intre în dezbatere publică până la 1 septembrie, în aşa fel încât acesta să poată fi aplicat în anul şcolar 2018-2019.