Interconectarea feroviară a Europei
Programul Mecanismul pentru interconectarea Europei oferă peste 33 de miliarde euro pentru proiecte de infrastructură care conectează regiunile Uniunii Europene.
Mihai Pelin, 17.09.2021, 11:15
2021 este Anul European al Căilor Ferate, declarat de UE pentru a promova utilizarea mai frecventă a trenului, care este un mijloc de transport sigur și ecologic. Pentru că sunt foarte puține accidente, acesta este și cel mai sigur mijloc de transport terestru. Criza provocată de pandemia de COVID-19 a demonstrat că, în situații excepționale, pe calea ferată pot fi transportate rapid bunuri esențiale, cum ar fi alimentele, medicamentele și combustibilii. Sectorul feroviar a fost, însă, grav afectat de criză, numărul pasagerilor scăzând substanțial din cauza măsurilor de restricționare a călătoriilor. Cu toate acestea, el poate avea un rol important în realizarea unei redresări sustenabile în urma pandemiei.
Astfel, în vară, Parlamentul European a adoptat programul îmbunătățit Mecanismul pentru interconectarea Europei” (MIE) și a acordat noi fonduri pentru proiecte privind transporturile, energia și sectorul digital pentru 2021-2027. Programul are un buget de peste 33 de miliarde de euro și va finanța proiecte din cele trei domenii cu valoare adăugată pentru Uniunea Europeană.
Din acest buget, România are alocată o sumă de aproximativ 1,2 miliarde euro pentru investiții în infrastructura de transport, pentru proiectele finanțate în cadrul anvelopei Fondului de Coeziune, în acest caz rata de cofinanțare din partea UE putând ajunge până la 85% din valoarea totală a proiectului. MIE va garanta finalizarea la timp, până în 2030, a unor proiecte transeuropene esențiale, precum Rail Baltica, infrastructura de alimentare cu combustibili alternativi și introducerea rețelelor 5G pe axe de transport importante. Aproximativ 26 de miliarde de euro vor fi alocate proiectelor de transport, aproape 6 miliarde de euro celor din domeniul energiei și circa 2 miliarde de euro pentru sectorul digital.
În jur de 10 miliarde euro alocate proiectelor de transport transfrontaliere vor proveni din Fondul de coeziune și vor sprijini țările din UE să finalizeze conexiunile de transport despre care s-a stabilit că lipsesc. Totodată, 1,4 miliarde euro vor contribui la finalizarea accelerată a unor proiecte feroviare transfrontaliere majore deficitare. Proiectele beneficiare vor fi selectate de Comisia Europeană în condiții concurențiale.
În sectorul digital, Mecanismul pentru interconectarea Europei” va susţine dezvoltarea unor proiecte de interes comun. Printre acestea se numără reţele digitale sigure şi securizate de foarte mare capacitate, precum şi digitalizarea reţelelor de transport şi de energie. Programul are ca scop şi să crească nivelul de interoperabilitate al reţelelor energetice şi să se asigure că proiectele finanţate respectă planurile privind clima şi energia de la nivel naţional şi de la nivelul Uniunii Europene.