Industria românească de automobile, între proteste şi succese
Angajaţii uzinei Dacia Renault din sudul Romaniei au protestat faţă de politica autorităţilor în privinţa industriei auto. Ei au cerut guvernului finalizarea cât mai rapidă a lucrărilor la autostrada Piteşti – Sibiu.
Mihai Pelin, 06.03.2014, 12:15
După luni întregi în care guvernanţii români au bâjbâit, încercând să aleagă o variantă care să închidă Coridorul IV paneuropean şi să unească Nădlac cu Constanţa, autorităţile de la Bucureşti au decis să amâne construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti, ce leagă sudul de centrul ţării.
Decizia a nemulţumit mii se angajaţi ai uzinelor Dacia din România, deţinute de constructorul francez Renault, care au organizat un protest de amploare. Ei sunt nemultumiţi şi de nerespectarea angajamentelor în ceea ce priveşte modificarea legislaţiei muncii şi a relaţiilor industriale. Protestul este primul dintr-o serie anunţată de Blocul Naţional Sindical, care reprezintă angajaţi din mai multe sectoare industriale. În opinia liderului Dumitru Costin, prestaţia politicienilor din ultima perioadă a accentuat nemulţumirea salariaţilor. Dumitru Costin: “ Dacă o să punem finanţarea tronsonului de Autostradă Piteşti-Sibiu pentru 2020, atunci e clar că în curând începem să ne pregătim pentru şomaj şi pierderi de locuri de muncă pe industria de automobile şi componente auto din România. Dacă asta vor guvernanţii, măcar să ne-o spună răspicat: da, ne-aţi fost de folos în toţi aceşti ani de criză, voi din industria de automobile, aţi ţinut bugetul României în cârcă, aţi ţinut balanţa comercială a României în cârcă, iar acum nu mai avem nevoie de voi.”
Considerat de UE proiect prioritat, autostrada Piteşti – Sibiu este benefică pentru Renault şi, potrivit francezilor, ar aduce reduceri de cheltuieli şi de timp cu transportul autovehiculelor dar şi cu aprovizionarea.
Aceasta ar fi vitală şi pentru cel de-al doilea investitor auto din România, Ford, care are fabrica la Craiova. Compania americană s-a plans şi ea de lipsa infrastructurii şi a ameninţat cu plecarea dacă lucrurile nu se vor schimba.
În prezent, o autostradă pleacă de la Constanţa, trece prin Bucureşti şi se opreşte la Piteşti. Ar fi nevoie de continuarea ei spre Sibiu, însă în opinia autorităţilor române aceasta este prea scumpă şi este luat în calcul tronsonul Sibiu-Braşov, considerat mai ieftin. Însă, din păcate, autostrada Bucureşti – Braşov nu e gata, fiind construit doar un segment până la Ploieşti (60 km).
Indiferent ce variantă aleg guvernanţii, ea trebuie să facă mai accesibil drumul spre Europa, unde Dacia continuă să vândă destul de bine, în ciuda crizei. Vânzările Dacia au înregistrat, în ianuarie, cel mai semnificativ avans din UE, iar cota de piaţă a constructorului autohton de automobile s-a majorat de la 2,2% la 3%. În 2013, au fost înmatriculate peste 294 de mii de autoturisme Dacia în cele 28 de state europene, în creştere cu 22,8% faţă de 2012. Aceasta, în condiţiile în care piaţa auto din România a înregistrat, anul trecut, o scădere de 13%.