Fonduri europene pentru infrastructura de transport
Comisia Europeană a alocat României fonduri pentru reabilitarea infrastructurii de transport.
România Internațional, 18.10.2016, 12:54
Comisia Europeană a aprobat alocarea a peste 226 de milioane de euro pentru reabilitarea a două tronsoane de cale ferată care fac legătura între Bucureşti şi Constanţa, litoralul românesc al Mării Negre. Proiectul face parte din Programul Operaţional de Transport pentru perioada 2007 – 2013, axa prioritară Modernizarea şi dezvoltarea reţelei TEN-T de bază în scopul dezvoltării unui sistem durabil de transport şi integrării acestuia în reţelele de transport ale Uniunii Europene. Lucrările de reabilitare a celor peste 80 de km de cale ferată pe cele două tronsoane Bucureşti Nord – Bucureşti Băneasa, respectiv Feteşti – Constanţa, în sud-est, au fost finanţate iniţial de către statul român, valoarea totală a proiectului fiind de aproape 475 de milioane de euro.
Potrivit comisarului European pentru Politică Regională, Corina Creţu, Comisia Europeană preia astfel o parte din cheltuielile iniţiale pe care le-a făcut statul român pentru reabilitarea celor 2 tronsoane. Ea a explicat că decizia se înscrie în linia asumată de Comisia Europeană în ceea ce priveşte cofinanţarea proiectelor retrospective, cu scopul de a creşte absorbţia fondurilor europene în România.
Comisarul european a mai spus ca au mai fost aprobate şi alte proiecte în domeniul infrastructurii de transport din România în valoare de aproximativ 450 de milioane de euro, din Fondul de coeziune şi Fondul european de dezvoltare regională.
Prin proiectul de reabilitare a căii ferate între Bucureşti şi Constanţa s-a urmărit în principal reducerea duratei de călătorie între cele două localităţi, precum şi trecerea de la transportul preponderent rutier între capitală şi litoral spre un transport sigur şi modern cu trenul, precum şi reducerea poluării aerului. În urma lucrărilor de reabilitare se estimează că, până în anul 2030, aproximativ 3,7 milioane de pasageri vor folosi anual trenul pentru a călători de la Bucureşti la Constanţa, iar transportul feroviar de marfă este estimat să ajungă până la 21 de milioane de tone anual.
În prezent, trenurile de pasageri circula pe ruta Bucureşti – Constanţa cu viteze de până la 160 de km/oră, iar cele de marfă cu maximum 120 de km/oră. In prezent, rata de absorbţie pentru Programul Operaţional Transport în exerciţiul bugetar 2007-2013 este de peste 81%. Până în 2020, România are alocate 9,4 miliarde de euro pentru Programul Operaţional pentru Infrastructură Mare (POIM) atât prin Fondul european de dezvoltare regională, cât şi prin Fondul de coeziune.
Mai mult de jumătate din aceşti bani(inclusiv cofinanţarea naţională), respectiv 6,8 miliarde de euro, sunt prevăzuţi pentru infrastructura de transport; 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% pentru sectorul energetic.