Filme româneşti la Cannes
Filme românești au fost proiectate în cadrul Festivalului de film de la Cannes din acest an.
Mihai Pelin, 24.05.2024, 11:45
Pelicule românești sunt prezente, în acest an, la celebrul Festival de la Cannes, unul dintre cele mai importante evenimente cinematografice din lume, care se apropie de final. Lungmetrajul „Trei kilometri până la capătul lumii”, în regia lui Emanuel Pârvu, a avut premiera mondială în „Competiția Oficială” și prezintă povestea lui Adi, un adolescent de 17 ani, dintr-un sat din Delta Dunării, care, prin eforturile părinţilor săi, învaţă la Tulcea. Atunci când părinţii sunt confruntaţi cu un adevăr pe care nu sunt în stare să îl înţeleagă, dragostea necondiţionată pe care acesta ar trebui să o primească de la ei dispare brusc, iar lui Adi îi rămâne o singură soluţie.
La finalul proiecției, filmul a fost „premiat’ deja de public, cu un rând generos de aplauze. De altfel, și recenziile apărute ulterior laudă pelicula românească și pe regizorul său. „Trei kilometri până la capătul lumii” este cel de-al treilea lungmetraj al regizorului Emanuel Pârvu, după debutul său cu „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor” (2017) şi „Marocco”, care a avut premiera internaţională la Festivalul de la San Sebastian în 2021.
„Competiția Oficială la Cannes este ceva ce, ca regizor, probabil visezi toată viața, locul în care îți dorești să îți fie văzute filmele, unde dorești să fii. Sunt atât de multe „cărări” pe care, la un moment dat, o poți lua – de la ideea filmului la scenariu, de la locații la filmarea propriu-zisă, de la actorie la montaj, încât nici nu mai știi exact de unde s-a legat. Sigur de la Dumnezeu. Un mare mulțumesc tuturor celor implicați, am făcut împreună o echipă minunată și iată și prima noastră recunoaștere”, a spus Emanuel Pârvu.
O altă peliculă romanească, NASTY, regizată de Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu și Tudor Giurgiu, a fost prezentată în Secțiunea „Proiecții Speciale”. Lungmetrajul oferă publicului o incursiune captivantă în viața legendarului Ilie Năstase, primul rebel din istoria tenisului. El a dominat scena tenisului românesc și mondial în anii ’70, fiind primul lider al clasamentului ATP după crearea sa. Ilie Năstase a fost aplaudat la scenă deschisă la finalul proiecției de la Cannes.
Regizorul documentarului, Tudor Giurgiu, spune că selecția producției la Cannes este un lucru extraordinar. „În Franța, Ilie Năstase este la fel de iubit ca în România. Includerea documentarului în selecția festivalului este o recunoaștere a muncii noastre de echipă și o dovadă că poți fi selecționat la Cannes și cu un film care nu e neapărat în zona cinema-ului de autor”, a spus Tudor Giurgiu.
Ediţia 2024 a Festivalului de la Cannes prezintà anul acesta, în premierà, o „competitie imersivà”. E vorba de creatii VR (Realitate Virtuală), iar printre cele 8 proiecte este si unul românesc – ”Viorile umane: Preludiu”. Realizat de artista Ioana Mischie, este inspirat de un fapt real sfâșietor: în timpul Holocaustului, mulți evrei aveau voie să aleagă un singur obiect înainte de a fi aduși în lagăre, iar unii își alegeau vioara.