Facturile la energie – la control!
ANPC a făcut controale, după plângeri ale cetăţenilor privind modul de calculare a facturilor la energie electrică.
Roxana Vasile, 07.10.2022, 11:30
De
la 1 ianuarie 2021, de când piața energiei s-a liberalizat complet, în România
domnește un haos devenit, deja, rutină. La început, oamenilor li s-a promis un
preț al energiei stabilit pe criterii concurențiale, oferindu-li-se, în unele
cazuri doar teoretic, posibilitatea de a-și alege furnizorul și oferta care
răspund cel mai bine nevoilor lor, la un preț competitiv. Doar că, insuficient
pregătită, această liberalizare mai rău le-a pus bețe în roate decât i-a ajutat, românii fiind obligați,
între altele, să aștepte câteodată chiar cu lunile să le sosească acasă o
factură, care, în plus, friza ridicolul prin prețul exorbitant facturat.
Situația s-a complicat și mai mult odată cu invazia Rusiei în Ucraina, de data
aceasta întreaga piață europeană fiind profund zguduită, iar România nefăcând,
nici ea, excepție!
De bine, de rău, în ultimele câteva luni, în țară lucrurile
intraseră pe un făgaș de cvasi-normalitate. Modificările aduse la cea mai
recentă ordonanţă guvernamentală privind plafonarea preţului la energie
antrenează, acum, însă, din nou, întârzieri la sosirea facturilor. Furnizorii spun
că nu au avut timp să modifice programele informatice pentru încadrarea
consumatorilor în categoriile care beneficiază de reduceri de preț, astfel
încât populaţia ar putea să trebuiască să achite o singură dată, în plus abia
spre finele anului, consumul pe două-trei luni.
Între timp, Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a continuat să întreprindă controale,
după ce a înregistrat un număr crescut de plângeri față de modul cum se
calculează facturile la energie. La audierile din Comisia parlamentară de
anchetă pentru stabilirea cauzelor
creşterii substanţiale a preţurilor la curent și gaze naturale, preşedintele
ANPC, Claudiu Dolot, a precizat că, pe baza sesizărilor, în septembrie au fost
verificaţi 92 de operatori economici. La 32 s-au constatat abateri. Cele mai
grave vizează nerespectarea clauzelor contractuale, prevederile fiind schimbate
unilateral de furnizori după numai trei luni de la semnarea documentelor. Sunt
peste 900 de plângeri înregistrate pe această temă! La următoarea şedinţă a
Comisiei parlamentare de anchetă vor fi invitaţi reprezentanţi ai
Hidroelectrica şi Romgaz, cei mai mari
producători de energie electrică, respectivde
gaze naturale din România.
Cât despre conducerea Nuclearelectrica, unicul producător de energie de origine
nucleară din țară, aceasta a anunțat că unitatea 3 a Centralei de la Cernavodă va fi finalizată în 2030, moment în care societatea va putea să
asigure peste 30% din consumul naţional de energie. Mai sunt, însă, peste șapte
ani până atunci!