Exporturile româneşti
Exporturile României au atins, anul trecut, un nivel record. Ce ar trebui făcut pentru a se menţine pe un trend ascendent?
Roxana Vasile, 20.06.2014, 13:16
Exporturile, motor de creştere economică pentru România – acesta este dezideratul autorităţilor române. Ce presupune noua strategie a Ministerului Economiei pentru perioada 2014-2020? Se vor menţine exporturile pe un trend ascendent şi în 2014, după ce, anul trecut, au atins un nivel record şi au ajuns la aproape 50 de miliarde de euro? Care vor fi domeniile vedetă? Dar cele cu potenţial, în afara agriculturii, care a susţinut creşterea economică mare din 2013 şi al cărei potenţial la export este imens?
Chiar dacă maşinile, echipamentele electrice şi produsele agroalimentare au fost preponderent solicitate pe pieţele externe, specialiştii reuniţi, joi, la Bucureşti, la un forum de specialitate, au subliniat că România are încă multe domenii cu potenţial nevalorificat. Unul dintre acestea este IT-ul, sector a cărui dezvoltare depinde de investiţii în educaţie, astfel încât tinerii cu talent să fie transformaţi în specialişti foarte bine pregătiţi. În acelaşi timp, România caută soluţii pentru vânzarea de curent electric.
Ministrul economiei, Constantin Niţă: „Avem un potenţial extraordinar şi, din păcate, nu-l fructificăm. Asta presupune finalizarea interconectărilor cu celelalte state şi, sigur, investiţii în perioada următorilor 2-3 ani, în aşa fel încât să putem exporta cantităţi mari de energie. Deci, avem posibilităţi. Important este să găsim soluţii pentru vânzarea de energie electrică.”
Exporturile româneşti ajung în statele membre ale Uniunii Europene, dar şi în alte ţări din afara spaţiului comunitar. Nu au nicio şansă să se dezvolte, dacă se bazează doar pe relaţia cu statele intracomunitare. Piaţa europeană s-a contractat în foarte multe domenii. În plus, ea este destul de restrictivă. Dacă firme germane, franceze sau italiene câştigă toate licitaţiile din România pentru marile proiecte, invers nu se întâmplă niciodată.
Or, în aceste condiţii, în viziunea primului ministru, social-democratul Victor Ponta, un accent ar trebui pus pe vânzarea de produse Chinei şi altor ţări din Asia. Mai mult! Politica de relaţii economice ar trebui să fie mai activă decât în trecut, iar ambasadorii ar trebui să prezinte, în ţările unde îşi desfăşoară activitatea, performanţele companiilor româneşti.
Sistemul bancar este şi el interesat să sprijine companiile cu activitate la export, dar pentru aceasta are nevoie de stabilitate, predictibilitate şi reducerea birocraţiei, toate însoţite de o finanţare corespunzătoare.