Evoluţii ale comerţului românesc
În România, exporturile au crescut în primele 9 luni ale anului, dar şi importurile s-au majorat, astfel că vorbim şi în 2016 de deficit.
Corina Cristea, 19.12.2016, 12:15
România a înregistrat şi în primele trei trimestre
din 2016 deficit în comerţul cu produse agroalimentare, adică importă mai mult
decât exportă – arată datele centralizate de Ministerul Agriculturii de la Bucureşti. Exporturile au crescut cu aproape 3%, faţă de primele 9 luni din anul
trecut, în vreme ce importurile au marcat o creştere cu peste 9%. Uniunea Europeană
rămâne principalul partener în comerţul agroalimentar al României, Bucureştiul
importând preponderent din celelalte ţări comunitare carne de porc proaspătă şi
refrigerată, produse de patiserie, brutărie şi biscuiţi, grâu, zahăr şi cafea.
În ceea ce priveşte exporturile, România continuă să obţină cele mai mari
încasări din livrarea cerealelor în spaţiul intra şi extra comunitar, pe primul
loc situându-se grâul şi meslinul (amestec de grâu cu secară) cu o valoare de
circa 862 de milioane de euro şi o cantitate de 5,2 milioane de tone. Ţigările
de foi şi trabucurile ocupă locul al doilea, fiind urmate de seminţele de
rapiţă, porumb, seminţe de floarea-soarelui şi orz.
În altă ordine de idei,
potrivit unei analize KeysFin, comerţul online românesc bate record după
record, în 2016 urmând să depăşească graniţa de 6 miliarde de lei (1,4 miliarde euro), afacerile din
acest sector situându-se astfel la un nivel istoric pentru România. Potrivit
datelor financiare analizate, cifra de afaceri din e-commerce-ul românesc a
crescut susţinut în ultimii ani, de la 1,68 miliarde de lei (0.37 miliarde de
euro) în 2011, la 5,47 miliarde de lei (1,21 miliarde de euro) în 2015.
Creşterea afacerilor a venit pe fondul dezvoltării spectaculoase a serviciilor
de comerţ online, asigurate în prezent de peste 5.300 de firme, cu peste 2600
mai multe decât în urmă cu 5 ani.
Statisticile KeysFin arată că, pe fondul
creşterii interesului românilor pentru produsele şi serviciile vândute pe
internet, profitablitatea sectorului a avansat de la circa 47 de milioane lei
(10,4 milioane de euro) în 2011 la peste 233 de milioane lei (51,7 milioane de
euro) în 2015, iar pentru 2016 se preconizează o ţintă de peste 300 milioane de
lei (66,7 milioane de euro).
Rezultatele spectaculoase din campania Black
Friday 2016 au dovedit că online-ul românesc a ajuns la un nivel de fenomen
naţional, explică analiştii de la KeysFin, potrivit cărora Nu neapărat
reducerile, cât volumul spectaculos al vânzărilor a dovedit că românii sunt tot
mai interesaţi de vânzările din aşa-numitele mall-uri virtuale.
Datele relevă
că s-a ajuns la 500 de tranzacţii pe minut, de două ori mai multe faţă de
nivelul maxim de anul trecut, iar cea mai mare tranzacţie a fost de 143.000 lei
(aproape 32 mii de euro), comandă venită din Ungaria.