Evaluare pentru învăţământul românesc
Rezultatele slabe obţinute, săptămâna trecută, la simulările pentru evaluarea naţională au readus în discuţie situaţia din învăţământul românesc.
Corina Cristea, 07.03.2016, 13:16
De mai bine de 20 de ani, programa şcolară se schimbă de la an la an, se scot materii, se introduc materii, se încearcă noi abordări, dar rezultatul este departe de cel scontat – schimbările frecvente nu au făcut decât să genereze pentru elevi, profesori şi părinţi o stare de incertitudine. Stare care se accentuează în preajma examenelor, a căror structură a fost schimbată de nenumărate ori în ultimii ani. Cele mai recente rezultate, cele de la simulările pentru evaluarea din vară a elevilor de clasa a VIII –a, au relevat faptul că lucrurile sunt încă departe de formula câştigătoare – doar circa 44% dintre participanţi au obţinut note peste 5, faţă de 50% în 2015.
Pentru pesimişti, o reformă a sistemului de învăţământ în România este aproape imposibilă. Criticii spun că învăţământul ar fi devenit o reţea a defectelor – manualele nu ar fi bune, punând accent pe informaţii nefolositoare şi care plictisesc elevii, profesorii nu ar fi destul de bine pregătiţi, ca o consecinţă directă a nivelului slab de salarizare, iar metoda aplicată ar lăsa de dorit, necultivându-se creativitatea. Elevii se plâng că au prea multe ore, prea multe materii, ghiozdane prea grele. Părinţii sunt nevoiţi să plătească în particular profesori competenţi pentru că nu sunt mulţumiţi de nivelul predării la clasă.
Situaţia nu este, însă, generalizată, dovadă stând rezultatele remarcabile obţinute de elevii români la olimpiadele internaţionale. Dar şi numărul mare de români admişi la universităţi occidentale de top. Ideea este ca astfel de cazuri să se transforme din ce în ce mai mult din excepţii în regulă. Vorbind despre rănile deschise ale educaţiei, academicianul Solomon Marcus, care a luat recent poziţie faţă de situaţia din învăţământ, a atras atenţia că: “Nimic nu poate fi mai important în educaţie decât a inocula copilului şi adolescentului respectul vieţii umane. Să-l facem să înţeleagă cât mai devreme că fiinţa umană este tot ce poate fi mai de preţ”.
Despre problemele cu care se confruntă învăţământul românesc a vorbit şi preşedintele Klaus Iohannis, care a propus o nouă reformă. În opinia sa, executivul are toate pârghiile necesare pentru a pune la punct un plan prin care, până în toamna anului 2018, când se va serba un centenar de Românie modernă, să fie o Românie modernă şi în şcoli.