Efectele secetei în România
Canicula şi seceta afectează părţi importante din teritoriul României.
Ştefan Stoica, 30.07.2015, 13:10
Canicula
a fost nemiloasă în acest început de vară. A lovit mai întâi vestul României,
apoi nord-vestul teritoriului, pentru a cuprinde, treptat, întreaga ţară şi a
se cantona, în prezent, în sud şi est. Dincolo de disconfortul termic
accentuat, provocat de temperaturi ce s-au apropiat, local, de 40 de grade
Celsius şi de indicele temperatură – umezeală ridicat, la limita şi dincolo de
pragul de 80 de unităţi, valurile succesive de căldură şi lipsa precipitaţiilor
produc efecte pe termen mediu şi lung. Judeţele din sudul ţării, dar şi cele
din est, sunt lovite de o secetă severă.
Numai în judeţul Iaşi, din nord-est,
peste 33.000 de hectare de culturi agricole din peste 40 de localităţi resimt
lipsa acută a apei din sol. Principalele culturi agricole care au avut de
suferit sunt grâul, porumbul şi floarea-soarelui. Iar pentru că fenomenele
extreme se însoţesc unul pe altul, grindina care a căzut săptămîna trecută a
produs pagube pe aproximativ 5.000 de hectare.
Pe de altă parte, în Olt, sute
de fântâni au secat, iar în unele localităţi pompierii aduc apă cu cisternele.
Specialiştii susţin că dacă nu va ploua în următoarele zile, vor fi probleme
mari, mai ales în sud, culturile fiind compromise, iar pierderile financiare
inevitabile. Seceta prelungită va afecta, de altfel, şi culturile viitoare.
Şi
Dunărea suportă consecinţele secetei. Din cauza acesteia, cotele fluviului scad
alarmant. La Galaţi, în sud-est, Dunărea coborâse ameninţător sub cota de
atenţie. Întrucât temperaturile ridicate prognozate vor duce la scăderea
continuă a nivelului fluviului, Administraţia Dunării de Jos Galaţi face
demersuri pentru a încheia contracte de dragare a fluviului, iar pentru
navigatori a fost emisă o avertizare de a se menţine în şenalul navigabil.
La
punctele de trecere cu bacul de la Tulcea şi Galaţi, maşinile au
aşteptat ore în şir îmbarcarea, din cauza nivelului apei, iar bacurile nu au
putut fi încărcate la capacitate maximă.
Şi în portul Corabia, din sud,
circulaţia fluvială este pusă în pericol. Dunărea a scăzut foarte mult şi s-au
format insule de nisip ce îngustează şenalul navigabil.
Potrivit autorităţilor
locale, pentru transportul produselor agricole depozitate în silozurile
construite în imediata apropiere a portului sunt folosite acum autovehicule
care duc mărfurile până la calea ferată. Autorităţile locale solicită
ministerului Transporturilor măsuri cât mai rapide pentru lucrări de
întreţinere şi dragare a şenalului navigabil, astfel încât să poată fi folosit
portul comercial din oraş, dar şi în perspectiva deschiderii portului turistic,
anul viitor, proiect derulat cu finanţare europeană.