Efectele creşterii acizei la combustibili
Ordonanţa de urgenţă adoptată de guvernul român prin care transportatorilor rutieri li se returnează o parte din acciza suplimentară la carburanţi îi nemulţumeşte pe transportatorii feroviari, care se consideră discriminaţi.
Corina Cristea, 03.04.2014, 12:00
Prevăzută iniţial să se aplice de la 1 ianuarie şi amânată în urma opoziţiei preşedintelui Traian Băsescu, majorarea accizei la carburanţi, cu 7 eurocenţi pe litru, a intrat în vigoare la începutul acestei luni.
Un prim efect – creşterea cu circa 0,4 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi kerosen. Transportatorii rutieri vor primi, însă, înapoi patru din cei şapte eurocenţi, după ce Executivul de la Bucureşti a adoptat o ordonanţă de urgenţă în acest sens. Măsura îi vizează pe cei care transportă mărfuri, persoane, dar şi Poşta Română, banii ar urma să fie decontaţi în baza unei facturi pentru combustibilul cumpărat, iar sumele vor fi returnate trimestrial.
Premierul Victor Ponta a explicat: Schema pe care am adoptat-o este în baza unui regulament european care este aplicat în 6 ţări deja şi care prevede posibilitatea acordării acestei rambursări, acestei părţi din acciză, ca schemă de ajutor de stat pentru transportatorii licenţiaţi.”
Şi fermierii vor beneficia de ajutor de la stat la achiziţionarea motorinei folosite în agricultură. De la 1 aprilie, pentru aceştia este prevăzută decontarea a aproape 1,8 lei/litru, iar ministrul de resort, Daniel Constantin, spune că astfel va fi acoperită supra-accizarea combustibililor.
Măsura de a returna transportatorilor rutieri o parte din bani îi nemulţumeşte, însă, pe cei feroviari. Ei nu beneficiază de această compensare şi se plâng că li se accentuează problemele financiare. Numai CFR Călători consumă anual între 50 şi 55 mii de tone de combustibil – a afirmat pentru Radio România fostul director al companiei, Ştefan Roşeanu: Ajungem ca în perioada următoare să retragem alte trenuri din circulaţie pe fondul îngreunării situaţiei financiare şi, în final, un bun samaritean cu microbuzul sau cu autobuzul de pe o linie paralelă să introducă un alt autobuz în locul trenului.”
Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România crede că această discriminare evidentă dintre transportul feroviar şi cel auto este amplificată de perceperea taxei de drum, care din anul 2005 a fost introdusă în acciza pentru motorina utilizată de locomotivele transportatorilor feroviari. Indirect, prin plata acestei accize, sistemul de transport feroviar a ajutat la construirea şi modernizarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale care sunt folosite de principalul concurent – transportul auto, amintesc transportatorii feroviari. Potrivit asociaţiei lor, în unele ţări din UE această taxă este returnată sau nu se percepe operatorilor de transport feroviar, iar în state care încurajează transporturile ecologice se impun taxe suplimentare pe km parcurs pentru traficul auto.