Discuții privind Programul Rabla
Producătorii de maşini din România pledează pentru un unic program Rabla, stabilit pe cinci ani.

Ştefan Stoica, 21.02.2025, 11:30
Programele Rabla au fost implementate de Ministerul Mediului pentru a înnoi parcul auto din România, prin eliminarea treptată a autoturismelor vechi, poluante, cu unele noi.
În particular, Rabla Plus a avut ambiţia şi, parţial, a reuşit să accelereze dinamica achiziţiilor de maşini hibride şi electrice, prietenoase cu mediul. Românii au fost tentaţi să-şi cumpere astfel de vehicule pentru că li s-au oferit ecobonusuri generoase, mergând până 10 mii de euro în cazul maşinilor electrice.
Anul trecut, însă, scăderea ecobonusului pentru vehicule electrice de la 10.000 la 5.000 de euro a determinat un recul al pieţei de circa 32%. Pornind de la această realitate, reprezentanţii Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România discută cu autorităţile scenarii menite să revigoreze programul Rabla.
Secretarul general al Asociaţiei, Adrian Sandu: „Încă de anul trecut am început dialogul cu Agenţia Fondului pentru Mediu şi Ministerul Mediului pentru a desena noul program. Noi vrem un program pe cinci ani, asta deoarece dorim predictibilitate fiscală, legislativă, reglementată. Asta e prima bază a dezvoltării pe principii sănătoase a unui business. În ceea ce priveşte programul Rabla, ne dorim să fie un singur program, să nu mai avem programul Rabla Clasic şi Rabla Plus şi să înceapă cât mai repede”.
În opinia reprezentanţilor Asociaţiei Constructorilor de Automobile, dacă finanţarea ecobonusului se va face din sume obţinute din certificatele verzi, este posibil ca valoarea acestuia să fie mai importantă decât dacă s-ar face de la bugetul de Stat, supus, anul acesta, constrângerilor.
La începutul lunii, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) a transmis că susţine implementarea unui nou Program ‘Rabla’ cu subvenţii eficiente, de 8.500 de euro pentru maşinile electrice, care să ofere predictibilitate cel puţin până în anul 2030. Asociaţia militează pentru măsuri legislative complementare pentru dezvoltarea infrastructurii staţiilor de încărcare şi pentru adoptarea unor paşi concreţi, planificaţi, în direcţia unei mobilităţi sustenabile în România.
Potrivit APIA, evoluţia pieţei în 2025 va depinde atât de factori economici şi de cererea consumatorilor, cât şi de deciziile politice ce pot accelera sau frâna tranziţia către electromobilitate. APIA prognozează că, în 2025, piaţa generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creştere ca în ultimii trei ani, fiind estimată o uşoară scădere de 0,4%, cu un număr de 179.000 de unităţi comercializate.
În acelaşi timp, autovehiculele ‘electrificate’ vor avea o creştere de 34,6% faţă de 2024, înregistrând un ritm mult mai intens decât în anii precedenţi, tendinţă ce va fi direct influenţată de viitoarele condiţii de subvenţionare. România se află pe locul cinci în topul celor mai mari producători de maşini din Europa, iar industria auto autohtonă a generat o cifră de afaceri de 35 de miliarde de euro în 2023, în creştere faţă de rapoartele anterioare.