Din nou, despre infrastructura rutieră
La 3 decenii de la căderea regimului comunist şi la 13 ani de la intrarea ţării in UE, românii încă aşteaptă autostrăzile promise de autorităţi.
România Internațional, 20.01.2020, 11:43
Construcţia autostrăzilor, unul din punctele
slabe ale României, revine în atenţia autorităţilor care caută încă soluţii. La
30 de ani de la Revoluţia anticomunistă şi la 13 ani de când ţara este membră a
blocului comunitar, nici măcar o singură autostradă nu face legatura dinspre centru
către sud, nici dinspre centru către estul ţării.
Recent, premierul liberal
Ludovic Orban a anunţat că Guvernul român va lua până la finalul lunii ianuarie
o decizie cu privire la modul în care va fi construită autostrada
Comarnic-Brașov, aflată pe principalul aliniament turistic al ţării. El
consideră că pentru aceasta ar trebui finanțare cu bani de la buget, nu prin
parteneriat public-privat (PPP), artrebui revizuit de urgență studiul de
fezabilitate și pornită licitația.
De asemenea, despre parteneriatul public
privat prevăzut pentru autostrada Târgu Mureș- Iași, care face legătura între
centrul şi estul ţării, Orban spune că va fi depusă o cerere de finanțare din
fonduri europene a studiului de fezabilitate.
Declaraţiile vin la câteva zile
după ce Executivul a dezbătut, în primă lectură, un proiect de
ordonanţă care vizează anularea procedurilor de contractare a investiţiilor în
parteneriat public-privat aflate în derulare la nivelul Comisiei Naţionale de
Strategie şi Prognoză.
Seful
Cancelariei premierului, Ionel Dancă, a anunţat joia trecută că vor fi anulate
procedurile de Parteneriat Public-Privat pentru autostrăzile A3 Comarnic -
Brașov și A8 Tg. Neamț – Iași – Ungheni. Referitor la proiectul autostrăzii
Pitești-Sibiu, cel
mai important proiect de infrastructură rutieră din România finanţat din
fonduri europene, autorităţile de la Bucureşti au dat asigurări, lunea trecută,
că
va continua şi că vor transmite în timp util toate clarificările solicitate de
Comisia Europeană, astfel încât cererea de finanţare să îşi urmeze
parcursul normal.
Valoarea totală a
proiectului este de 1,3 miliarde de euro, din care 85% ar urma să vină de la CE. Amintim că Bruxelles-ul a aprobat deja
cererea de finanţare pentru acest proiect, dar a suspendat procedura de alocare
a banilor şi aşteaptă clarificări pentru că cei peste 100 de kilometri ai
autostrăzii vor traversa 11 situri Natura 2000, adică arii în care fauna şi
flora sunt strict protejate, iar forurile comunitare consideră că nu au fost
luate suficiente măsuri de conservare.
Amintim că, la sfârșitul lui 2018, România avea doar aproximativ 800 kilometri
de autostradă, din care circa 100 moşteniţi din perioada comunbistă.Exasperat de lipsa de inițiativă a autorităților
și de dezinteresul față de construcția de autostrăzi, în 2019, un român
– Ștefan Mandachi – a contractat o firmă de specialitate care, în martie,
a construit, simbolic, un metru de autostradă, primul şi singurul din cea mai
săracă regiune românească – Moldova, din estul ţării. In 2020 românii încă
aşteaptă autostrăzile promise de autorităţi.