Dezbateri privind modificarea legilor educației
Dezbaterea publică privind legile educației s-a încheiat. Proiectele prevăd modificări majore pentru elevi, inclusiv legate de evaluare şi admiterea la liceu şi facultate.
Daniela Budu, 26.08.2022, 11:59
Consultarea publică pe tema noilor Legi ale Educației s-a încheiat după o lună și jumătate de dezbateri. Potrivit ministrului Sorin Cîmpeanu, aproape 1.500 de propuneri de îmbunătăţire ale celor două proiecte, pentru învățământul preuniversitar şi cel superior, au fost transmise ministerului în cele 75 de dezbateri publice. A fost vorba de cea mai amplă dezbatere publică a unui pachet legislativ în România, desfăşurată pe parcursul a 43 de zile, consideră ministrul.
Sorin Cîmpeanu: “Cele 1.486 seturi de propuneri totalizează mai mult de nouă mii de amendamente propuse. Aceste andamente sunt de patru categorii: sunt amendamente puternic justificate cu argumente, sunt amendamente care, din păcate, sunt simple solicitări, este a treia categorie, a acelor amendamente care se repetă şi a patra categorie sunt acele amendamente antagonice. Toate aceste lucruri vor fi analizate cu maximă responsabilitate în zilele ce vor urma, în aşa fel încât săptămâna viitoare să avem o formă care să poată fi trimisă pe circuitul de avizare”.
Sorin Cîmpeanu și-a exprimat speranța ca, după adoptarea proiectelor în Guvern, acestea să parcurgă circuitul parlamentar până la finalul anului. Planurile ministerului sunt ca din anul şcolar viitor, 2023-2024, o parte dintre prevederi să intre deja în vigoare, implementarea integrală fiind prevăzută până în 2027.
Pachetul legislativ se bazează pe mai mulţi piloni, a mai spus ministrul, între aceştia creşterea calităţii programelor de studiu, asigurarea egalităţii de şanse la educaţie şi ghidarea eficientă a elevilor spre obţinerea competenţelor necesare. Proiectele vizează ample modificări ale actualului sistem de învăţământ, de la modul în care se vor organiza admiterile la liceu şi facultate la structurarea materiei şi a evaluării elevilor. În plus, ele conţin şi prevederi legate de sprijinirea copiilor vulnerabili.
Nu de aceeași părere sunt mai mulți profesori, directori, specialiști în educație, părinți sau studenți care au adus un val de critici și obiecții celor două proiecte. Mai mult, profesori universitari şi personalităţi din mediul cultural și intelectual solicită prelungirea perioadei de consultare publică, până în toamnă, având în vedere importanţa strategică a noilor legi, și fac apel la consultarea reală a intelectualilor României, a corpului profesoral şi a părinţilor.
Și reprezentanţii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti spun că discuţiile ar trebui să continue cel puţin până la sfârşitul lunii septembrie, pentru a se asigura un cadru optim de consultare. Ministerul Educaţiei a respins ideea prelungirii perioadei şi a spus că mai sunt încă două etape în care aceste proiecte legislative pot suferi modificări. Între timp, săptămâna viitoare, proiectele legilor educaţiei ar urma să ajungă la Ministerul de Finanţe, cel de Justiţie, Ministerul Muncii, Consiliul Legislativ, Consiliul Economic şi Social.