Despre abandon şcolar în România
În România, datele oficiale arată că unu din patru copii din mediul rural renunță la școală înainte de a ajunge în clasa a VIII-a, lipsa resurselor materiale și rezultatele școlare foarte slabe fiind printre principalele cauze ale abandonului.
Daniela Budu, 13.03.2023, 11:59
Cu o rată de 15%, România este departe de ținta UE privind eradicarea abandonului școlar timpuriu, în condițiile în care media europeană ajunge la jumătate, iar statele moderne au sub 3%. În România, anual, peste 45.000 de copii abandonează școala, iar aproape jumătate dintre copiii din mediul rural se află în pragul sărăciei și a excluziunii sociale. În plus, arată statisticile oficiale, șase din zece copii din mediul rural din România au dificultăți de citit și scris.
Recent, o cercetare publicată de Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie arată că doar trei sferturi dintre elevii din România care au terminat gimnaziul în plină pandemie, adică în 2021, au reuşit să promoveze examenul final – Evaluarea Naţională, cu note peste 5. Acest lucru înseamnă că mulţi dintre elevi au ales să nu susţină acest examen. Vorbim despre un procent de 12% dintre elevii între clasa a V-a şi a VIII-a care din cauza abandonului şcolar, a exmatriculărilor, a migraţiei sau pentru că nu au avut încheiată situaţia şcolară nu au absolvit gimnaziul. Potrivit Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, lor li se adaugă alţi aproape 9.000 de elevi care au terminat clasa a VIII-a, dar nu s-au înscris la evaluarea naţională, plus alţi aproape 8.000 înscrişi la examen, dar care nu s-au prezentat. Studiul mai arată că cei mai mulţi dintre elevii aflaţi în una din aceste situaţii provin din mediul rural. Caraş-Severin, Brăila, Sibiu, Bihor, Mureş, Călăraşi și Satu Mare sunt judeţele cu cele mai mari pierderi pe parcursul gimnaziului. În plus, datele arată că 86% dintre elevii de la oraş au obţinut medii peste 5, faţă de numai 63% la sat, iar notele au fost mai mici pentru cei din mediul rural la toate probele.
Anul acesta, examenele de Evaluare Naţională vor avea loc în perioada 19 – 22 iunie, cu afişarea notelor finale pe 4 iulie. Până atunci însă, săptămâna viitoare, elevii claselor a VIII-a din întreaga ţară vor susţine simularea pentru Evaluarea Naţională. Pentru anii ce urmează, proiectele noilor Legi ale educației anunță schimbări importante atât în privinţa evaluării naţionale, cât şi a examenului de bacalaureat. În prezentarea documentelor, ministrul Ligia Deca declara că proiectele au ca principale obiective, între altele, modernizarea programelor, modificarea testării şi a evaluării elevilor, reducerea abandonului şcolar, precum şi noi măsuri de sprijin pentru copiii din medii defavorizate. Proiectele noilor Legi ale educaţiei urmează să fie adoptate de Guvernul de la București peste două săptămâni, după care vor fi trimise în Parlament, care va decide forma lor finală.