Decernarea premiilor Uniter
Spectacolele de teatru şi artiştii consideraţi cei mai buni în 2013 au fost premiaţi de Uniunea Teatrală din România.
Roxana Vasile, 29.04.2014, 13:46
Între 1911 şi 1913, la Târgu Mureş era construit Palatul Culturii – clădire impresionantă pentru acea vreme, una din cele mai reprezentative ale localităţii transilvănene. Avea o Sală Mare cu 800 de locuri şi o orgă gigantică, o Sală Mică, una a Oglinzilor şi o Bibliotecă Orăşenească. La exterior, faţada îi era împodobită cu mozaicuri şi basoreliefuri în bronz şi piatră, cu fresce şi vitralii.
După marcarea, în 2013, prin evenimente culturale de excepţie, a 100 de ani de la ridicarea monumentului, Palatul din Târgu Mureş a găzduit, luni seara, cel mai important şi aşteptat eveniment anual al lumii româneşti a teatrului – gala Uniunii Teatrale din România (Uniter). Ajunsă la a 22-a ediţie, aceasta s-a desfăşurat pentru a treia oară în afara Bucureştiului.
După Sibiu, în 2007 capitală culturală europeană, şi Iaşi, un alt pol – din nord-estul ţării – al culturii române, a venit rândul Târgu Mureşului să găzduiască sărbătoarea breslei artiştilor din teatru. „Victor sau copiii la putere”, pus în scenă de Silviu Purcărete la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, a fost desemnat cel mai bun spectacol. Şi tot pentru rolul dintr-un spectacol marca Purcărete, dar pus în scenă la Naţionalul clujean, „Ce nemaipomenită aiureală”, de Eugen Ionesco, Cornel Răileanu a fost încununat cu premiul pentru cel mai bun actor.
La categoria „cea mai bună actriţă într-un rol principal”, juriul Uniter a preferat-o pe Alexandra Fasolă, cea mai tânără dintre nominalizate, titulară în piesa „Yentl” de la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti. Două nuvele de Mihail Bulgakov – Ştergarul cu cocoş” şi Beregata de oţel”, produse de Radio România, au fost încununate cu premiul pentru teatru radiofonic. László Bocsárdi a fost premiat pentru regia spectacolului „Hamlet” la Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu-Gheorghe, iar Premiul Uniter de Excelenţă i-a fost decernat îndrăgitului actor Victor Rebengiuc, ovaţionat îndelung de cele peste 500 de personalităţi din întreaga ţară invitate la gala excelenţei în teatrul românesc.
Aşa cum explica, recent, într-un interviu preşedintele Uniter şi amfitrionul permanent al galei, actorul Ion Caramitru, în anii comunismului, în România teatrul era un spaţiu privilegiat, poate singurul unde oamenii puteau să asiste la o demonstraţie de libertate a spiritului. Apoi, imediat după Revoluţia din 1989, fascinat de spectacolul politic şi mediatic, publicul a început să dezerteze din sălile de teatru. Or, în acest context se simţea nevoia unui reviriment.
S-a produs odată cu revenirea, în ţară, a unor mari artişti stabiliţi peste hotare, precum Andrei Şerban, Liviu Ciulei sau Lucian Pintilie, dar şi cu puneri în scenă pentru toate gusturile. La ora actuală, sălile sunt, din nou arhipline, iar românii – dornici să descopere, şi prin intermediul teatrului, bogăţia culturală universală.