Cum se poate salva TAROM?-
Operatorul aerian naţional al României, TAROM, va primi ajutor din partea Comisiei Europene, însă reorganizarea companiei ar putea veni la pachet cu disponibilizări.
Sorin Iordan, 25.04.2024, 11:59
Compania Naţională de Transporturi Aeriene a României, TAROM, va primi ajutor din partea Comisiei Europene până la finalul lunii aprilie şi apoi va intra într-o etapă de reorganizare economică, a anunţat ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu. Operatorul aerian, deţinut de statul român, se află de mai mulţi ani într-o situaţie economică instabilă, iar numeroasele planuri de salvare a acesteia nu au produs rezultatele aşteptate de guvernanţi.
Conform datelor aferente primului semestru al anului trecut, TAROM consemna pierderi de peste 50 de milioane de lei, cu mult mai mici decât cele înregistrate în aceeaşi perioadă a anului 2022, când compania avea deja pierderi de peste 208 milioane de lei. În acest context, ministrul Transporturilor a spus că noul plan de salvare are în vedere „aşezarea TAROM pe principii economice solide”.
Sorin Grindeanu: „Odată cu primirea acestui ajutor de la Comisia Europeană, noi trebuie să intrăm într-o etapă la TAROM de reorganizare şi suntem deschişi la orice fel de propuneri care să ducă la aşezarea TAROM pe nişte principii economice solide. Nu intră în discuţie dorinţa noastră de a salva această companie, nu intră în discuţie dorinţa noastră de a găsi orice fel de soluţii, inclusiv parteneriate, care să ducă la acest scenariu fericit.”
Grindeanu a sugerat, totodată, că planul de reorganizare a TAROM ar putea include disponibilizarea a circa 50% din personal, în condiţiile în care, spune acesta, operatorul aerian are în prezent un număr nesustenabil de angajaţi. Sorin Grindeanu: „O companie de mărimea TAROM, care e aşezată pe baze economice corecte, are în mod normal în jur de 500, 600 de angajaţi, 90% dintre ei fiind personal navigant. Noi avem dublu.”
Ministrul Transporturilor a subliniat că statul român nu poate să ofere ajutor direct companiei TAROM pentru că ar încălca legile concurenței şi directivele europene referitoare la ajutoarele de stat. El este de părere că, în aceste condiţii, trebuie căutate soluții alternative pentru a ieși din ceea ce numeşte „cercul vicios”, iar una dintre ele ar putea fi identificarea unor investitori pentru avioane mai noi și pentru ca TAROM să-şi îmbunătăţească serviciile oferite.
Grindeanu a precizat că soluţii pentru salvarea companiei au fost explorate şi cu ocazia vizitei pe care o delgaţie guvernamentală, condusă de prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, a efectuat-o timp de 4 zile în state din Orientul Mijlociu.
Înfiinţată în 1954, TAROM îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor de la Bucureşti. Compania este membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni, din 1993, şi a Alianţei SkyTeam, din 2010. TAROM deţine o flotă de 18 aeronave şi are în portofoliul său un număr de 70 de destinaţii operate atât cu aeronave proprii cât şi deservite de partenerii săi.