Cum funcţionează noile reglementări privind taximetria
Intrată în vigoare joi, noua lege a taximetriei permite amendarea şoferilor companiilor care asigură servicii de transport alternativ.
Leyla Cheamil, 17.05.2019, 11:44
Protestele taximetriştilor români împotriva companiilor care asigură servicii de transport alternativ
au dat roade. Aceştia au cerut eliminarea
concurenţei, pe care o considerau neloială, întrucât, spuneau ei, şoferii
acestor companii nu aveau obligaţii legale similare cu ale taximetriştilor şi,
mai mult, veniturile lor nu erau fiscalizate. Modificările făcute
de Guvern la Legea taximetriei au intrat, joi, în vigoare, iar actul normativ care
face aproape imposibil transportul alternativ de persoane, a produs deja primele
efecte. Patru şoferi au fost amendaţi în Bucureşti, iar pentru trei dintre ei
poliţiştii au dispus şi suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului timp
de şase luni, prin reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor de
înmatriculare.
Potrivit noilor prevederi, şoferii care folosesc platformele de
ridesharing, precum Clever, Bolt şi Uber, şi care nu au o licenţă de
taximetrie, pot fi sancţionaţi chiar de prima dată, riscând amenzi care pot
ajunge şi la 50 de mii de lei (peste 10.000 de euro). Cu toate acestea,
ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, spune că noua lege nu interzice
platformele de ridesharing şi le-a recomandat şoferilor care au fost amendaţi
să conteste sancţiunea în instanţă, dacă se simt nedreptăţiţi. Autorităţile au
dat asigurări că vor veni cu un nou act normativ care să reglementeze această
piaţă şi funcţionarea companiilor de tip
Uber sau Clever.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc ‘Noi, de o lună de
zile, lucrăm la proiectul de ordonanţă. Reprezentanţii Uber, Clever, Bolt au
venit la minister, am avut o discuţie cu ei, au venit cu anumite sugestii şi,
în acest sens, am stabilit că, săptămâna viitoare, vom avea o altă întâlnire
pentru a finaliza şi pentru a integra aceste observaţii. Deci se lucrează şi
reglementăm şi acest domeniu. Noi am dat o ordonanţă, Ordonanţa 21, care vine
să combată pirateria. Eu, din câte ştiu, piraterie înseamnă când transporţi
persoane şi nu declari acele sume pe care le încasezi. Dar eu ştiu că la Uber,
când faci o comandă, se face plata online, se eliberează o dovadă că ai făcut
plată, deci ei nu sunt piraţi. Pe de altă parte, potrivit datelor
Coaliţiei Pentru Economie Digitală (care reprezintă companiile Uber, Bolt şi
Clever), numărul şoferilor activi pe aplicaţiile companiilor de ridesharing a
fost, joi, mai mic cu 25% decât media zilnică, ceea ce a făcut ca timpul de aşteptare
să crească la peste zece minute.
Acesta este rezultatul incertitudinii creată
de întârzierea adoptării unor reglementări specifice şi de intrarea în vigoare
a modificărilor la Legea taximetriei, au afirmat reprezentanţii Coaliţiei,
care au mai spus că starea de incertitudine va continua până când noua
reglementare va fi adoptată de guvern.