Compensaţii pentru transportatorii români
Autorităţile române încearcă să compenseze o parte din efectele negative generate de neadmiterea ţării în Spaţiul Schengen.
Bogdan Matei, 19.03.2024, 11:15
La sfârşitul acestei luni, România şi Bulgaria, membre ale Uniunii Europene încă din 2007, vor fi admise, în sfârşit, în Spaţiul Schengen, de liberă circulaţie. Însă numai cu frontierele aeriene şi maritime, nu şi cu cele terestre, pe unde trec cei mai numeroşi călători şi cele mai multe mărfuri.
Voce singulară printre cele 27 de state membre ale Uniunii, Austria are, în continuare, obiecţii privind admiterea celor două ţări din sud-est, deşi România, cel puţin, îndeplineşte de mai bine de un deceniu toate condiţiile tehnice.
Circa 25 de milioane de români şi bulgari continuă să se simtă europeni de rangul doi, ceea ce, spun comentatorii, va alimenta, în acest an cu alegeri pentru Legislativul comunitar, cota electorală a partidelor eurosceptice sau deschis antieuropene.
Analiştii economici subliniază, la rândul lor, că povara menţinerii României în afara Spaţiului Schengen a fost dusă de mediul privat. Numai în sectorul transporturilor, pierderile cumulate din cauza amânării nejustificate a aderării se ridică la peste 16 miliarde de euro, din 2011 până în prezent.
Cei mai năpăstuiţi sunt, pare să accepte toată lumea, şoferii camioanelor de marfă. Din cauza controalelor de la frontierele interne ale Uniunii, aceştia pierd, uneori, zile în şir în vamă. Şi, la sosire, beneficiarul cursei îi poate sancţiona pentru întârziere, iar mărfurile perisabile ajung gata alterate.
În cele din urmă, autorităţile de la Bucureşti au decis să ia măsuri pentru a compensa efectele negative asupra activităţii de transport generate de întârzierea aderării la Schengen. Astfel, se va institui indemnizaţia de hrană pentru lucrătorii mobili din transportul rutier, în valoare de 40 euro pe zi, iar firmele din domeniu vor avea posibilitatea să acorde şi indemnizaţii de detaşare în limita a patru salarii de bază ale conducătorului auto.
Proiectul legislativ, iniţiat de PNL (asociat la guvernare cu PSD) a trecut, luni, cu unanimitate de voturi, prin Senat, ca prim for sesizat. În numele iniţiatorilor, senatorul liberal Alexandru Nazare:
„Introducerea unei indemnizaţii de hrană. De ce? Pentru că este obligatorie la nivel european. Toate statele europene o au. Transportatorii români trebuie să prezinte distinct cuantumul de hrană pe care îl acordă şoferului. Astăzi nu o pot face, pentru că nu avem această indemnizaţie de hrană clar delimitată.”
Din opoziţie, USR a votat, la rândul său, în favoarea proiectului de lege. Senatorul Cristian Bordei:
„Acest proiect de lege vine cu câteva prevederi într-adevăr bune, dar, din păcate, ele reflectă faptul că statul trebuie să cheltuie bani, pentru că există acest eşec catastrofal privind admiterea României în Schengen cu frontierele terestre.”
Documentul merge acum la Camera Deputaţilor, care este for decizional în acest caz.