Comisia Europeană – decizie privind TikTok
Comisia Europeană şi-a intensificat monitorizarea platformei TikTok în contextul alegerilor din România.
Roxana Vasile, 06.12.2024, 11:45
Este unul din subiectele cele mai discutate, în prezent, la nivel european, de la instituţii şi autorităţi, până la presă: o campanie bine organizată pe platforma TikTok, în valoare de milioane de dolari, l-ar fi sprijinit pe candidatul independent la președinția României, Călin Georgescu, în primul tur de scrutin din 24 noiembrie, deşi acesta spune că nu a cheltuit nimic pentru campania sa electorală.
Plecând de la această presupunere, Comisia Europeană a anunțat, joi, că a intensificat monitorizarea TikTok în conformitate cu legea europeană privind serviciile digitale. Comisia a precizat că măsura este legată de exercitarea competenţelor ce revin Executivului Uniunii Europene în conformitate cu legea mai sus menționată şi nu abordează procesul electoral din România, care este o chestiune ce ţine de autorităţile române şi, în cele din urmă, de poporul român.
În ceea ce o privește, Comisia a ordonat TikTok să păstreze nemodificate toate informaţiile de pe platformă şi din sistem în legătură cu toate alegerile din Uniunea Europeană între 24 noiembrie 2024 și 31 martie 2025. Aceasta, în cazul în care va fi dispusă o investigaţie suplimentară a Comisiei asupra respectării obligaţiilor ce revin TikTok. Executivul comunitar, care a precizat că, în acest stadiu, nu are nicio poziţie cu privire la posibilitatea ca platforma să-și fi încălcat îndatorile legale, a convocat, totodată, o întâlnire a tuturor statelor membre la nivel de autorităţi care coordonează aplicarea legislaţiei privind serviciile digitale, precum și o reuniune pe probleme de securitate cibernetică.
Audiați anterior în Parlamentul European, reprezentanţii TikTok au declarat că, în ultimele trei luni, au fost eliminate de pe platformă 66.000 de conturi false, 10 milioane de urmăritori falşi, precum şi 1.000 de conturi care pretindeau a fi ale unor candidaţi în alegerile din România. Totodată, directorul pentru politici publice şi relaţii guvernamentale din cadrul TikTok, Caroline Greer, a insistat și că, în cazul alegerilor prezidenţiale din România, platforma nu este responsabilă pentru faptul că anumite informaţii nu au fost semnalizate electoral.
Potrivit corespondentului Radio România la Bruxelles, dacă în urma verificărilor făcute de Comisie se va constata că TikTok nu a respectat legislaţia europeană privind serviciile digitale, poate primi sancţiuni ce pot merge până la 6 procente din cifra de afaceri globală pe an, iar în cazul unor încălcări repetate, la interzicerea temporară a platformei în spaţiul european, până când problemele sunt remediate. În privința României, doar autorităţile naționale sunt cele care vor putea lua decizii – de la anchete până la eventuale sancţiuni pentru persoane sau grupuri de persoane.