Clienţi versus bănci
Autorităţile române au dat un nou val de amenzi instituţiilor de credit.
Bogdan Matei, 26.05.2023, 12:15
În România, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)
continuă să sancţioneze băncile pe care le acuză de prestaţii incorecte în
raport cu clienţii. Numai joi, încă opt actori din sistemul bancar autohton au
fost amendaţi pentru practici comerciale înşelătoare, legate de modul de calcul
al ratelor la credite pentru persoane fizice.
Inspectorii ANPC spun că au găsit
nereguli în ce priveşte creditele în lei sau valută cu termen de rambursare de
peste 10 ani. Concret, pe graficul de rambursare rata era compusă în primii ani
în felul următor: 25% din soldul principal de rambursat şi 75% dobândă. Prin
această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent
dobândă – afirmă ANPC. Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe
lângă amenzi, comisarii de la Protecţia Consumatorilor au propus emiterea unor
noi grafice de rambursare atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru
cele viitoare, unde partea principală a creditului datorat să fie achitat de
către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare.
Între
unităţile bancare sancţionate se află şi cele două deţinute de statul român, Eximbank
şi CEC Bank. Celelalte şase, cu capital privat, nu sunt printre vedetele
sistemului bancar şi au o cotă de piaţă mai curând modestă: Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, Garanti Bank şi Vista Bank. Toate
opt au fost amendate cu câte 400.000 lei (echivalentul a circa 80 de mii de
euro).
Primul val de sancţiuni aplicate de ANPC datează de la jumătatea lunii
mai, când, pentru aceleaşi acuzaţii, au fost amendate alte 11 bănci, unele dintre
acestea fiind vedetele sistemului:ING,
First Bank, Credite Europe, OTP, Alpha Bank, BancaTransilvania, Raiffeisen, BCR,
Patria, Unicredit şi BRD Groupe Société Générale.
În
plus, ANPC a sesizat şi Consiliul Concurenţei cu privire la ceea ce a numit atitudinea
cartelară a unor bănci. Preşedintele Autorităţii, Horia Constantinescu:
Ne dăm seama că toată această situaţie, uşor de prevăzut la momentul
acordării creditului de către instituţiile financiar-bancare, ar fi putut
proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine oferindu-li-se o
variantă de acordare a împrumutului, nişte condiţii pe care am convingerea că
aceştia nu le-au înţeles.
Asociaţia Română a Băncilor a contrazis ANPC
şi a menţionat că modul de calcul acuzat este prevăzut în legislaţia din
România de la începuturile reglementării activităţii de creditare. Asociaţia a
mai precizat că ar putea contesta în instanţă sancţiunile.În comunicate comune,
bancherii susțin că defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate
și calomnioase reprezintă un abuz.