CFR Marfă – privatizare eşuată
Dupa eşecul privatizării combinatului chimic Oltchim, cândva perlă a industriei româneşti, şi privatizarea CFR Marfă a căzut...
Roxana Vasile, 15.10.2013, 12:04
Să fie aceasta continuarea unei poveşti fără sfârşit? Întrebarea pare, cel puţin pentru moment, retorică, privatizarea companiei publice CFR Marfă urmând să fie reluată. Considerată un obiectiv strategic al Guvernului de la Bucureşti, desemnarea unui câştigător în acest proces se număra printre angajamentele pe care România şi le-a luat faţă de Fondul Monetar Internaţional şi Uniunea Europeană în cadrul unui acord încheiat în 2011, dar şi în cel ulterior, de tip preventiv, aprobat chiar în această toamnă.
Demersul nu a fost fără emoţii, privatizarea CFR Marfă derulându-se la limita eşecului din cauza interesului scăzut al investitorilor, dar şi a constestaţiilor privitoare la procedură. În vară, Executivul a aprobat, totuşi, vânzarea companiei către Grup Feroviar Român, declarat câştigător al licitaţiei. Ar fi pus mâna pe un parc imobiliar important şi ar fi trebuit să gestioneze circa 9 mii de angajaţi, după ce va fi plătit circa 200 de milioane de euro în schimbul a 51% din acţiuni. Luni, însă, Comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român nu au ajuns la un rezultat privind încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată.
Omul de afaceri Gruia Stoica, patronul Grupului, susţine că a fost convocat la Ministerul Transporturilor pentru a fi informat că nu poate plăti restul de bani pe care îi mai datora Statului în baza acordului de privatizare. Nu ar fi fost îndeplinite, i s-a spus, toate condiţiile din contract: unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Negocierile îndelungate s-au purtat, spune omul de afaceri, pentru a fi convins să renunţe la despăgubiri.
Gruia Stoica: „Am concluzionat în 20 de minute că nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive (n.red. de valabilitate a actului juridic) şi stăm de şase ore şi jumătate ca să ne convingă să dăm declaraţie că nu ne putem îndrepta asupra Comisiei de privatizare. Voi participa de 100 de ori dacă va fi scoasă la privatizare de 100 de ori.”
De cealaltă parte, ministrul transporturilor, dna Ramona Mănescu, declară că Grup Feroviar Român ar fi putut plăti pentru acţiunile companiei, deoarece ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate. Ea a arătat că, potrivit prevederilor din contract, dacă în termen de 60 de zile nu sunt îndeplinite condiţiile, acordul se desfiinţează: „Cumpărătorul ar fi putut plăti astăzi, renunţând la condiţiile suspensive, conform contractului. În momentul acesta, Comisia de privatizare, împreună cu consultanţii, analizează posibilitate sau oportunitatea reţinerii garanţiei de către stat.”
Cine are dreptate o să aflăm abia după desecretizarea contractului de vânzare-cumpărare. Până atunci, omul de afaceri Gruia Stoica riscă să piardă cel puţin 10 milioane de euro reprezentând despăgubiri, iar statul ratează un prilej să vândă CFR Marfă.