Cerealele ucrainene trec prin România
Transportatorii de cereale se tem că Portul Constanţa ar putea ajunge la un blocaj în condiţiile în care volumul de cereale din Ucraina va genera dublarea cantităţii.
Sorin Iordan, 21.07.2023, 12:00
Bucureştiul poate lua unilateral decizia de a crea culoare speciale dedicate exclusiv transportului cerealelor româneşti către portul Constanţa, a transmis Comisia Europeană după ce fermierii români au făcut o solicitare în acest sens. Exportul grânelor româneşti şi celor ucrainene a devenit şi mai complicat după ce Moscova a hotărât să nu-şi prelungească participarea la iniţiativa ONU privind exportul de cereale prin Marea Neagră, care a expirat la 17 iulie, şi să bombardeze terminalele de cereale din portul ucrainean Odesa.
Şeful diplomaţiei române, Luminiţa Odobescu, a participat joi la Bruxelles, la o reuniune a miniştrilor de externe din statele membre ale UE, unde, printre subiectele principale, s-a aflat şi acest comportament al Rusiei. Odobescu a spus că prin bombardarea portului Odesa şi ameninţarea navelor care circulă în Marea Neagră, Rusia îşi doreşte să provoace o criză alimentară la nivel european şi că, în aceste condiţii, comunitatea europeană a recunoscut importanţa pe care România o are în regiune.
Luminiţa Odobescu: „Vreau să subliniez că au fost salutate eforturile României şi a fost recunoscut rolul sporit al ţării noastre în facilitarea acestor exporturi. Am primit sprijinul, deci, nu numai al Comisiei, dar şi al mai multor state membre, care doresc să se implice şi mai mult în consolidarea infrastructurii portuare şi feroviare de pe teritoriul nostru, pentru a evita blocarea tranzitului de cereale din Ucraina către statele beneficiare.”
Turcia ar putea juca un rol extrem de important în această chestiune, a mai spus Luminiţa Odobescu, mai ales că acordul privind exporturile de cereale prin Marea Neagră a fost semnat la Istanbul. Ea a arătat că preşedintele turc, Recep Tayyip Erdoğan, continuă dialogul în cadrul ONU şi cu diverşi parteneri pentru a încerca să convingă Rusia să prelungească acestă iniţiativă.
Evoluţia acestei situaţii este de importanţă majoră pentru Bucureşti în condiţiile în care, dintre cele cinci ţări care asigură tranzitul cerealelor Ucrainei către destinaţiile din Asia şi Africa, prin România trec cele mai mari cantităţi. Şi acest lucru se întâmplă într-un an 2023 în care agricultorii români prognozează că vor avea o recoltă cu 20-25% mai bună decât anul trecut, astfel că recolta românească, plus cea ucraineană din tranzit ar putea sufoca infrastructura de transport.
Temerea este că Portul Constanţa nu va putea face faţă din punct de vedere operaţional, a declarat pentru Radio România Cezar Gheorghe, analist al piaţei cerealelor, care a sintetizat situaţia: „Vom vedea potenţial dublare de flux auto, flux feroviar şi flux de barje. Mai mult decât atât, din punct de vedere operaţional, Constanţa va fi supusă unei presiuni extreme şi, cu sinceritate vă spun, nu are cum să facă faţă sub absolut nicio formă, pentru simplu motiv că operaţional Constanţa poate gestiona 25-26 de milioane tone de mărfuri pe an, vorbesc de cereale şi oleaginoase.”
Cezar Gheorghe consideră că în acest context, România ar trebui să solicite rapid fonduri europene suplimentare pentru anumite investiţii în infrastructura de transport.