Ce viitor are TAROM?
TAROM a renunțat la zborurile către Londra.
Roxana Vasile, 21.08.2024, 12:20
Numărul călătorilor înregistraţi pe aeroporturile românești este în creştere faţă de anii anteriori – arată datele Asociaţiei naționale a Aeroporturilor. De altfel, România a depăşit, deja, nivelul anului 2019, considerat cel mai bun pentru turism în ultimul deceniu.
În primele şase luni din 2024, aproape 12 milioane de persoane au tranzitat aeroporturile româneşti, în creştere cu 10,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2019 şi cu aproape 5% mai multe faţă de primul semestru al anului trecut. Mărirea tarifelor biletelor de avion, anulările şi întârzierile, dar şi scăderea gradului de siguranţă al unor destinaţii externe au reorientat către România un procent însemnat de rezervări de vacanţă. Există, însă, și un bemol – se circulă puţin cu avionul pe plan intern: numai 7% din totalul călătorilor.
Între timp, compania naţională de transport aerian TAROM a anunţat, recent, vânzarea sloturilor de pe Aeroportul londonez Heathrow către Qatar Airways. Tranzacția ar urma să se finalizeze în 26 octombrie.
Într-un comunicat dat publicităţii, TAROM a calificat vânzarea drept strategică și necesară pentru asigurarea sustenabilităţii economice a companiei, în condițiile în care ruta Heathrow – își justifică TAROM decizia – a fost una dintre cel mai puțin profitabile în ultimii ani. Or, vânzarea sloturilor de la Londra îi va permite să se concentreze pe optimizarea flotei și a rutelor, în contextul unui plan de redresare amplu care vizează revenirea pe profit în 2025 și 2026. Căci, să reamintim pe scurt, TAROM – deținută de Statul român – se zbate de mult să supraviețuiască. Numai în ultimii șase ani, pierderile au fost de aproape 300 de milioane de euro, ceea ce echivalează cu o gaură de 55 de milioane de euro pe an. Iar, conform Ministerului de Finanțe, ultimul profit a fost înregistrat în 2007.
În 2023, datorită încercărilor de redresare, pierderile au scăzut la 17 milioane de euro, iar pentru 2024 se întrevede chiar un profit. De altfel, la sfârșitul lunii aprilie, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de 95,3 milioane de euro pentru TAROM, în vederea restructurării ei.
Deocamdată, compania aeriană – spune actuala conducere – nu are în plan să renunţe la operarea altor rute în perioada următoare, dar avertizează că situaţia volatilă din piaţa de aviaţie poate genera schimbări.
Directorul general interimar al TAROM, Costin Iordache, declarară că abia după restructurarea completă, respectiv după 2026, compania ar putea intra pe rute noi. Până atunci, TAROM urmează să vândă 4 aeronave Airbus 318 și să-și modernizeze flota, prin integrarea unor noi Boeing-uri 737 MAX 8, programate să ajungă în România anul viitor. TAROM a fost înfiinţată în 1954 şi este membră a Alianţei SkyTeam din iunie 2010. Iar din 1993, este membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).