Bilanţ al comisarului european Adina Vălean
Comisarul european pentru transport, Adina Vălean, şi-a prezentat bilanţul celor 5 ani de mandat, care s-a axat, printre altele, pe transport durabil şi inteligent, reducerea emisiilor şi siguranţa mobilităţii.
Sorin Iordan, 10.07.2024, 12:00
Comisia Europeană i-a alocat României 12 miliarde de euro, în ultimii 5 ani, pentru proiecte în domeniul infrastructurii de transport, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, cu ocazia prezentării bilanţului la final de mandat. Reprezentantul României în cadrul Executivului de la Bruxelles a precizat că peste 850 de milioane de euro au fost viraţi prin Mecanismul de Interconectare Europeană, pe care îl gestionează în mod direct, iar banii au fost alocaţi pentru finanţarea a 26 de proiecte majore. Potrivit acesteia, România ocupă locul 6 în UE în ceea ce priveşte alocarea de fonduri, după Polonia, Italia, Franţa, Germania şi Cehia.
Vălean a arătat că în mandatul său, România a primit şi un coridor nou de transport, care va asigura o conexiune mai eficientă a zonei de nord-est cu restul regiunilor ţării. Este vorba despre culoarul de transport Nord-Sud, care uneşte Marea Baltică, Marea Neagră şi Marea Egee şi care presupune noi standarde de transport, noi noduri urbane şi o nouă viteză de circulaţie pe calea ferată.
În ceea ce priveşte portul Constanţa, cel mai mare port românesc la Marea Neagră, pe care Vălean l-a numit „inima coridoarelor solidarităţii” ca urmare a rolului esenţial pe care îl joacă în ajutorarea Ucrainei, acesta a beneficiat de 162 de milioane de euro de la Uniunea Europeană pentru îmbunătăţirea infrastructurii feroviare. Comisarul UE a spus că are în vedere ca poarta de intrare în spaţiul comunitar pentru pentru mărfurile din Asia, pe coridorul mijlociu de transport, să rămână portul Constanţa şi că a adus în discuţie acest subiect în format internaţional la nivelul G7. De asemenea, oficialul european a mai spus că proiectul Fast Danube II, care are în vedere îmbunătăţirea condițiilor de navigație pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării, este aproape să primească finanţare europeană.
În ceea ce priveşte industria de transporturi rutiere din România, Adina Vălean a indicat că acest sector al economiei are o contribuţie de 6,5% în Produsul Intern Brut şi că şoferii profesionişti au fost declaraţi lucrători esenţiali pentru economia Uniunii Europene. Totodată, peste 94 de milioane de euro din bugetul european au finanţat investiţii la punctele de trecere ale frontierei României cu Republica Moldova şi Ucraina, a mai spus comisarul.
În ceea ce priveşte situaţia de la Compania Naţională de Transporturi Aeriene a României – TAROM, creată de unii piloţi care s-au declarat luni inapţi de zbor, Vălean a spus că acest gest a provocat nepălăceri pasagerilor în condiţiile în care aceştia trebuiau să fie anunţaţi din timp pentru a-şi putea planifica altfel călătoriile. Ea a subliniat că această problemă nu este de bun augur, în contextul în care operatorul aerian beneficiază de un ajutor de stat aprobat de Comisia Europeană, influx de fonduri care s-a făcut în baza unui plan de restructurare, cu condiţionalităţi precise. Adina Vălean a atras atenţia că această vară va fi dificilă din punctul de vedere al transportului aerian, mai ales pentru ţările din sud-estul Europei, pe fondul creşterii traficului aerian şi a volumului de pasageri, şi că incidente precum cel de la TAROM nu ajută. Indiferent de situaţie, a conchis comisarul, drepturile pasagerilor trebuie respectate.