Autostrăzile din România
Din 1989 până în prezent, adică în ultimii 25 de ani, in România s-au construit doar 700 de km de autostradă.
România Internațional, 14.01.2015, 12:07
Cu doar 700 km de autostradă construiţi în ultimii 25 de ani, Romania se află pe ultimele locuri în rândul statelor din sud-estul Europei din punct de vedere al densităţii drumurilor. Or, fără investiţii în autostrăzi, ţara nu are cum să se dezvolte.
Marţi, ministrul transporturilor, Ioan Rus, a prezentat priorităţile pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru perioada 2015-2016 şi Master Planul de Transport al României până în anul 2030. Documentul a fost lansat în toamna trecuta şi s-a aflat în dezbatere publică.Potrivit lui Rus, reţeaua autostrăzilor din România va fi extinsă cu 50 kilometri în acest an şi cu 200 de kilometri în 2016. El a precizat ca, în ultimii ani, nu lipsa banilor a fost principala cauză a slabei dezvoltări a infrastructurii rutiere, ci ineficienţa şi lipsa structurării proiectelor. Rus a anunţat trecerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale în subordinea Ministerului Transporturilor, companie ce va avea şi un plan de management.
Ministrul a explicat că investiţiile pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere vor fi asigurate din finanţări europene de 6 miliarde euro (incluzând cofinanţarea naţională), acciza la motorină, rovinietă, concesiuni şi parteneriate public-private (4 miliade euro) şi credite de la Banca Europeană de Investiţii (BEI), Banca Europeana pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Mondială.
Prin programele cu finanţare europeană, România are la dispoziţie 1 miliard euro pentru perioada de alocare 2007-2013 şi 5 miliade euro pentru intervalul 2014-2020. Comisia Europeană a decis să acopere din Fondul de Coeziune costurile de construcţie a tronsonului Cernavodă-Constanţa din Autostrada Soarelui, de aproape 306 milioane de euro.
Pe de altă parte, premierul Victor Ponta a propus semnarea unui acord politic, convenit pentru minimum zece ani, privind aplicarea Planului General de Transport al României, acord similar celui referitor la finanţarea apărării, semnat recent. Ponta a explicat că, în lipsa unui astfel de document, Master Planul nu ar avea şanse de reuşită, întrucât constructorii au nevoie de garanţii de finanţare pe termen lung. Victor Ponta: ”Acest Master Plan agreat şi cu respectarea condiţiilor puse de Comisia Europeană, mai are nevoie de un pas esenţial altfel va rămâne sub forma acestor planşe. Ca să avem un Master Plan de succes, trebuie ca, aşa cum am făcut azi şi am semnat toţi un acord naţional pe zece ani pentru finanţarea apărării, să avem un acord pe zece ani pentru acest Master Plan. Dacă nu îl avem, nu are rost să vă apucaţi de treabă”.
Master Planul de Transport al României propune construirea până în 2030 a peste 700 de kilometri de autostradă şi a aproximativ 1.800 de kilometri de drumuri expres, proiecte evaluate la aproape 30 de miliarde de euro.