Autostrada Sibiu – Piteşti, un pas înainte
România are, în prezent, aproximativ 988 kilometri de autostrăzi și drumuri expres. La 1 august, s-a semnat contractul pentru încă 37 de km din autostrada Sibiu - Pitești.
Corina Cristea, 02.08.2022, 11:48
Cu o lungime totală de aproape 580 de km, Autostrada A1
începe în București și este proiectată să asigure ieșirea spre granița cu
Ungaria la Nădlac, trecând prin Pitești, Sibiu, Deva, Timișoara și Arad. O
privire asupra hărții extinse ne arată, în același timp, că, pentru a
definitiva Coridorul European de la Vama Nădlac 2 la portul Constanța de la
Marea Neagră, mai lipsesc 10 km de autostradă cu tuneluri între Lugoj și Deva
și porțiunea de autostradă de 120 de km de pe Valea Oltului. Dacă pentru
secţiunea lipsă din judeţul Timiş sunt şase constructori care au depus
oferte, dar semnarea contractului nu poate fi garantată până la sfârşitul
anului, pe traseul autostrăzii Sibiu – Piteşti, de la 1 august, toate cele
cinci loturi au contracte semnate. Două dintre acestea, cele de la capete, sunt
chiar în şantier. Iar potrivit calendarului oficial, adică cel al contractelor
semnate, în şase ani autostrada Sibiu – Piteşti ar trebui să fie gata.
România
va avea prima autostradă care va traversa Carpaţii, spune ministrul Transporturilor,
Sorin Grindeanu, care a participat la semnarea contractului pentru proiectarea
şi execuţia secţiunii 3 a autostrăzii Sibiu – Piteşti, de aproximativ 37 de km.
Este vorba despre un contract de 5,3 miliarde de lei (circa 1 miliard de euro),
cu o durată de 12 luni pentru proiectare şi aproape patru ani pentru execuţie. Este
cel mai dificil dintre cele cinci tronsoane. Antreprenorul trebuie să
construiască 95 de poduri şi pasaje, un tunel cu două galerii independente, în
lungime de 1,7 km/galerie, două noduri rutiere şi un ecoduct. Cel mai avansat lot al întregii autostrăzi este Sibiu
– Boiţa, cu şanse foarte mari de deschidere până de sărbători, spune ministrul
Grindeanu:
Toate cele cinci
secţiuni ale autostrăzii Sibiu-Piteşti au desemnat câştigători. Una dintre ele,
secţiunea 1, de la Sibiu la Boiţa, ne aşteptăm ca la finalul acestui an să
poată fi dată în circulaţie. Iată că, într-un final, cu foarte mare întârziere,
avem aceste contracte semnate, urmând ca cei care au câştigat aceste licitaţii
să se ţină de termenii contractului şi să avem, aşa cum spuneam mai devreme,
într-un final, după zeci de ani, prima autostradă care va traversa Carpaţii.
Rămâne de văzut în ce măsură vor fi respectate termenele, în condițiile în care
constructorul lotului 3 lucrează şi pe tronsonul de câmpie de 30 km între
Piteşti şi Curtea de Argeş, un segment mult mai uşor, dar întârziat.
Dragoş
Burlan, reprezentantul antreprenorului explică întârzierile: Pe cei 32 km sunt circa 146 de podeţe,
ceea ce face ca terasamentul să fi divizat din 30 în 50, în 100 m. Pentru a
putea să intrăm la partea de terasamente, noi am atacat înainte aceste podeţe. Procentul
respectiv, de 15%, este dat deoarece până în prezent nu am lucrat foarte mult
la terasamente, terasamentele le-am început de circa cinci săptămâni.
Ministrul
Transporturilor a mai anunţat că luna aceasta se deschid și două şantiere pe Autostrada Moldovei A7,
Ploieşti-Paşcani, finanţată prin PNRR.