Autoritățile intervin în criza Blue Air
Românii afectaţi de suspendarea zborurilor companiei Blue Air încep să ajungă în țară, cu avioanele companiei naționale Tarom.
Mihai Pelin, 08.09.2022, 11:30
5 milioane de lei, adică circa 1 milion euro, a
alocat din fondul de rezervă guvernul de la Bucureşti pentru acoperirea
cheltuielilor de repatriere cu ajutorul Tarom a românilor blocaţi în
străinătate în urma deciziei de marţi a operatorului aerian Blue Air de a-şi
suspenda temporar zborurile.
Premierul Nicolae Ciucă a convocat celula de criză
pentru a urgenta rezolvarea situaţiei şi a dispus ca prioritară să fie aducerea
în ţară a cetăţenilor aflaţi pe aeroporturile din afara graniţelor.
Un prim avion
a mers la Tel Aviv, în Israel, unde erau aproape 150 de călători. Însă foarte
mulți români sunt încă blocaţi în toată lumea şi mai mult de 2.000 dintre ei au
apelat la serviciile consulare pentru a fi ajutaţi de stat.
Operatorul aerian
şi-a motivat decizia reclamând că i-au fost blocate
conturile pentru datorii de către Administraţia
Fondului pentru Mediu şi că nu mai poate să-şi îndeplinească obligaţiile
financiare. Miercuri, conturile au fost deblocate, iar autorităţile au stabilit ca datoria de 28 de milioane de lei
pentru certificatele de poluare, să fie plătită eşalonat într-un an de zile.
Compania susţine că ar putea plăti această sumă doar în condiţii normale de
funcţionare.
Potrivit Blue Air, suspendarea zborurilor timp de o săptămână
înseamnă anularea a peste 400 de curse, pentru care au fost achiziţionate peste
54.000 de bilete. Datoriile Blue Air sunt estimate la 230 de milioane
de euro, aproximativ jumătate din totalul veniturilor realizate într-un an
normal de operare. Potrivit companiei, numărul angajaţiilor a scăzut aproape la
o treime faţă de perioada de dinaintea pandemiei. Flota este formată din 13
aeronave, faţă de 32 în urmă cu trei ani, iar numărul avioanelor va ajunge la
doar cinci în următoarele luni.
Blue Air a fost înfiinţată în 2004, avea
35 de angajaţi şi o aeronavă, iar ulterior s-a dezvoltat puternic. În ultimii
ani au început însă problemele, după ce acţionarul principal a fost reţinut de
procurorii Anticorupţie și ulterior, condamnat la închisoare cu executare. Blue Air se află pană
în iunie 2023 în concordat preventiv, declanșat în urmă cu doi ani, un
mecanism de evitare a insolvenței, care permite unei companii să propună
creditorilor săi un plan de redresare și plată a datoriilor. Tot în 2020, în plină pandemie, compania a obţinut şi un
împrumut cu garanţii de stat de peste 60 de milioane de euro.
În vară, Blue Air
a primit o amendă record de 2 milioane de euro de la ANPC, după ce, între 2021
și 2022, a anulat peste 11 mii de zboruri, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66,5 de milioane de lei (cca.13,7 milioane euro).
Foarte mulți dintre cei care au cerut returnarea banilor pentru biletele plătite nu au primit nimic înapoi. O parte dintre ei au ajuns în instanță, unde au obținut sumele cuvenite plus o dobandă simbolică pentru perioada în care banii lor au stat în conturile Blue Air.