Automobile şi infrastructura de transport
Experții anticipează că acest an va fi unul foarte bun pentru fabricile de automobile din România a căror producție a crescut, în primele trei luni, până la aproape 153 de mii de unități.
Daniela Budu, 23.04.2024, 11:45
2024 a adus, până acum, cel mai bun început de an pentru industria auto românească din ultimii cinci ani, iar experții apreciază că acest an va fi unul foarte bun pentru fabricile de profil din România. Secretarul general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile, Adrian Sandu, a precizat că există cerere pentru vehiculele fabricate în România în peste 60 de pieţe din lume, adăugând că anul trecut s-a înregistrat un nou record al industriei auto din ţară, cu 513.000 de unităţi fabricate. Iar potrivit estimărilor Asociaţiei, producţia de maşini pe plan local va accelera spre 550.000 de unităţi, datorită noilor modele lansate de Dacia şi Ford, produse la uzinele de la Mioveni şi Craiova. În plus, Uzinele Ford de la Craiova au prezentat deja modelul Puma cu noul facelift şi au început producţia noilor modele Tourneo Courier şi Transit. În 2019, an de referinţă pre-pandemic, de pe liniile de asamblare ale uzinelor din sudul României ieşeau, în total, sub jumătate de million de automobile.
Și anvelope vor fi mai multe produse în România după ce producătorul francez Michelin a anunțat că va muta treptat, până la sfărșitul anului, la fabrica sa din Zalău , o parte din producţia realizată, în prezent, în Polonia. Decizia a fost luată în urma transformărilor prin care va trece unitatea poloneză, după înlocuirea unei părţi a liniei de producţie curente cu tehnologie actualizată. Revenind la infranstructura rutieră, anul acesta sunt şanse ca jumătatea de sud a României, Oltenia, Muntenia şi Dobrogea, să aibă drumuri de mare viteză. Legătura între Craiova, Bucureşti şi Constanţa este, spune Adrian Sandu, un avantaj pentru industria auto, dar şi pentru viitoarele companii care vor să deschidă facilităţi de producţie în România.
Adrian Sandu: “Este extrem de important în această competiţie europeană şi mondială ca România să aibă cât mai multe criterii de competitivitate atinse. Unul dintre aceste criterii se referă la infrastructura de transport, atât rutieră, cât şi feroviară. Upgradarea infrastructurii de transport feroviare pentru creşterea vitezei de transport pe calea ferată este un must. La fel şi în ceea ce priveşte infrastructura de transport rutieră, iar legăturile între regiunile ţării vor duce la dezvoltarea economică a acestora. În special pe culoarul de transport dinspre Ungaria până în portul Constanţa este nevoie de o legătură de transport rutieră rapidă. Pentru industria auto, legăturile de transport de la Piteşti către Vama Nadlac sau de la Craiova către Portul Constanţa sunt extrem de importante, dat fiind faptul că reduc semnificativ durata transportului vehiculelor către portul Constanţa, care e o poartă de export importantă pentru vehiculele fabricate în România”.
Mai trebuie menționat că, în prezent, pe lângă infrastructura de transport insuficient dezvoltată, economia României pierde, anual, potrivit transportatorilor rutieri, sume foarte mari din cauza blocajelor din vămi, circa 2,5 miliarde de euro, ca urmare a neacceptării în spaţiul de liberă circulaţie Schengen şi a frontierelor terestre.