Anul şcolar s-a mutat online
Din cauza pandemiei de coronavirus, cursurile au fost suspendate, temporar, în unitățile de învătământ din România, dar se desfășoară online.
Leyla Cheamil, 02.04.2020, 11:22
Unda de șoc generată de pandemia de coronavirus
în intreaga lume, care a produs efecte în lanț în toate domeniile, s-a resimțit
și asupra sistemului educațional. În România, distanțarea socială impusă de
autorități pentru a preveni răspândirea virusului a dus, cum era de așteptat,
și la închiderea temporară a unităților de învățământ. S-au scurs trei
săptămâni de când elevii și studenții stau acasă și, deocamdată, nu se știe când
se vor relua cursurile, întrucât totul depinde de evoluția pandemiei, Şcolile
pot rămâne închise până când nu va mai exista niciun pericol pentru sănătatea
copiilor, spusese, la jumătatea lunii martie, ministrul Educaţiei şi
Cercetării, Monica Anisie, neprecizând o dată până la care cursurile ar urma să
rămână suspendate. Oficialul a dat asigurări că specialiștii ministerului
lucrează la scenarii care să compenseze efectele acestei crize. Intre timp,
lecțiile se desfășoară online, însă această metodă a scos la iveală mai multe
vulnerabilități: pe de o parte, nu toți elevii dispun de calculator, laptop sau tabletă
și internet, pe de altă
parte, nu toți dascălii au pus în aplicare această formă de învățământ.
Ministrul
Educaţiei, Monica Anisie, a transmis cadrelor didactice din învăţământul
preuniversitar o scrisoare deschisă în care îşi exprimă încrederea în
capacitatea acestora de a crea contexte educaţionale prin orice mijloace de
comunicare şi de a-i motiva pe elevi să rămână conectaţi la educaţie. Aceasta presupune păstrarea unui
echilibru în tot ceea ce înseamnă acest proces: adaptarea volumului de resurse
pe care îl transmitem elevilor, a activităţilor individuale pe care le
solicităm acestora, iar participarea la cursurile online trebuie să fie un
moment aşteptat de elevi, nu o presiune în plus, a precizat Monica Anisie. De
altfel, ministerul Educației a identificat instrumente şi resurse digitale,
care pot fi utilizate la învăţarea de acasă, cea asistată de tehnologie, și
care au fost centralizate pe o platformă.
Recomand fiecărui cadru didactic să
selecteze instrumentele şi resursele cele mai adecvate sau să-şi creeze
propriile resurse. Suntem conştienţi de faptul că sunt elevi şi cadre
didactice care nu dispun de tehnologie pentru continuarea învăţării, a mai
spus ministrul Educației,
care a punctat faptul că suspendarea cursurilor reprezintă o perioadă în care este
valorificată activitatea desfăşurată în sala de clasă, prin fixarea
cunoştinţelor şi recapitularea temelor predate, fără a fi predate noi
cunoştinţe şi fără a fi evaluați elevii. De asemenea, în perioada suspendarii
cursurilor din cauza pandemiei de coronavirus, ministerul Educației realizează,
în parteneriat cu postul public de televiziune, cursuri televizate, pentru a
asigura continuitatea învățării. Sunt difuzate programe cu prioritate pentru
elevii claselor a VIII – a și a XII – a, în vederea susținerii examenelor
naționale.