Alimentele de bază se vor ieftini
În România, prețurile la raft pentru unele categorii de alimente de bază ar urma să scadă.
Corina Cristea, 23.06.2023, 12:31
Noul guvern
PSD-PNL de la București a început să îşi pună în practică acţiunile menite să
reducă inflaţia, impactul acesteia asupra populaţiei, dar şi deficitul
comercial şi a anunţat o serie de măsuri care urmăresc scăderea preţului la
raft la anumite produse de bază şi încurajarea producţiei interne. Practic, ar
fi vorba de plafonarea, pentru câteva luni, a adaosului comercial, ceea ce
înseamnă că distribuitorii ar urma, cel puţin teoretic, să renunţe la o parte
din profit.
Marile
lanţuri comerciale au căzut de acord, în cadrul dialogului început cu guvernul,
că ar putea să reducă voluntar preţurile la raft la 10 categorii de alimente. Am
primit răspunsul lor privind schema de reducere a adaosurilor comerciale la
alimentele de bază, iar această
reducere nu va pune presiune pe producătorii români, a ținut să precizeze premierul
Marcel Ciolacu:
Avem, astfel,
toate condiţiile pentru ca, în perioada următoare, să finalizăm un acord sau un
act normativ. Asta înseamnă o scădere garantată a preţului la unele produse de
bază din gama celor indispensabile populaţiei şi aici ne referim foarte clar la
pâine, lapte, brânzeturi, carne, ouă, făină, mălai, ulei, legume şi fructe
proaspete. Şi vreau să subliniez foarte clar, va fi o scădere care nu va pune
presiune pe producătorii români.
Consiliul Concurenţei ar urma să monitorizeze
situaţia preţurilor. De asemenea, Guvernul va continua, în perioada următoare,
să discute cu producătorii şi cu distribuitorii de produse alimentare această
schemă de reducere adaosurilor comerciale.
Sunt analizate inclusiv posibilele
obstacole sau provocări de ordin tehnic, a explicat la Radio România, George
Bădescu, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.
Pentru că, a precizat el, vorbim despre o piaţă liberă, despre concurenţă,
despre multiple aspecte, astfel ca această măsură să nu fie de natură să
bulverseze piaţa, să creeze dezechilibre și, chiar dacă este pe o perioadă
limitată, să producă efectul scontat.
Mă bucură deschiderea mediului de
afaceri de a agrea, urmare a dialogului nostru, un mecanism viabil, simplu şi
clar, care, alături de măsurile guvernamentale, să ducă la reducerea inflaţiei
şi la creşterea puterii de cumpărare a românilor. Angajamentul ferm asumat este
reducerea la o singură cifră a inflaţiei, până la sfârşitul anului. Am
convingerea că putem reuşi acest lucru în parteneriat cu mediul de business, a
afirmat Marcel Ciolacu.
Modelul reducerii voluntare este, deja, aplicat în
Franţa, unde unul din marii retaileri cu subsidiare şi în România a anunţat în
urmă cu câteva zile scăderea cu aproximativ 10% a preţurilor la 500 de produse
alimentare şi nealimentare. De asemenea, acţiunea este de aşteptat să fie
urmată, luna viitoare, şi de alţi mari retaileri din Franţa.