Accize şi preţuri la carburanţi
În Romania, tocmai ce a intrat în vigoare prima majorare a accizei la carburanţi. Decizia Guvernului de stânga de la Bucureşti este intens criticată, în special de transportatori.
Florentin Căpitănescu, 15.09.2017, 13:07
În România, acciza la carburanţi a crescut, de vineri, cu 16 bani (circa 3,5 eurocenţi) per litru, pentru ca, de la 1 octombrie, să se majoreze tot cu atât. Măsura, menită să rotunjească încasările la buget, a fost luată de Guvernul de stânga după ce, la începutul anului, a fost eliminată supraaciza de 7 eurocenţi per litru. Ca argument în plus, susţine ministrul de Finanţe, Ionuţ Mişa, România a avut, în vară, cel mai mic preţ din Uniunea Europeană la benzină şi al treilea cel mai mic preţ la motorină. El a mai spus că decizia creşterii în două etape a fost luată pentru a nu produce un şoc la nivelul consumului, care ar putea genera creşteri de preţuri. Oficialul e contrazis, însă, de analiştii financiari, cei care avertizează asupra efectului de domino în economie, ca o certitudine.
Analistul economic Cristian Păun explică: “O creştere a supraaccizei se va vedea în preţ. Combustibilii se regăsesc în transportul de bunuri, în producţia de bunuri şi în transportul de persoane. Cu alte cuvinte, atunci când găsim un produs la raft, acolo există combustibil pentru a-l produce, pentru a-l transporta şi, evident, noi până acolo ne-am deplasat cu maşina să îl cumpărăm. Această supraacciză nu arată decât o situaţie de criză existentă la nivelul bugetului de stat, nu poate produce decât efecte pe termen scurt, mă refer la soluţia găsită, iar pe termen lung e clar păguboasă pentru noi, pentru că nu duce la dezvoltarea niciunui sector.”
Ideea este susţinută şi de Uniunea Naţională a Patronatului Român (UNPR), care dezaprobă în termeni fermi măsura introducerii accizei suplimentare. Uniunea apreciază că preţurile vor creşte la toate bunurile şi serviciile, cu riscul de a antrena o tendinţă inflaţionistă, după o perioadă de relativă stabilitate a preţurilor. UNPR atrage atenţia că măsura va pune lacăt unor firme de transport şi, implicit, va duce la pierderea de locuri de muncă. Nemulţumirea transportatorilor este amplificată de faptul că, în ultima vreme, deci înainte de introducerea accizei suplimentare, preţurile la pompă au crescut, în opinia lor, nejustificat.
Să mai liniştească apele, premierul Mihai Tudose a anunţat că, săptămâna viitoare, la nivelul Executivului, va avea loc o discuţie pe această temă. Specialiştii cred că este vorba de o creştere artificială, impusă de marile lanţuri de benzinării din ţară, nu de o consecinţă firească a evoluţiei preţulului barilului la nivel mondial.