Accidentele rutiere din România, mai multe şi mai grave
Numărul accidentelor rutiere este îngriorător de mare în România. Totalul amenzilor de circulație date la nivel national, în acest an, a depășit 890.000.
Mihai Pelin, 05.08.2021, 12:10
România este pe primul loc în ceea ce
privește mortalitatea pe șosele europene, relevă un raport Eurostat. Aceasta în
condițiile în care UE are ca obiectiv
eliminarea accidentelor rutiere până în 2050, iar până în 2030 reducerea la
jumătate a acestora.
Potrivit raportului
european, comparativ cu populaţia
fiecărui stat membru, cea mai scăzută rată a deceselor cauzate în 2019 de
accidentele rutiere s-a observat în Suedia (22 de decese la un milion de
locuitori), Irlanda (29) și Malta (32), iar cea mai ridicată rată s-a
înregistrat în România (96) și Bulgaria (90), urmate de Polonia (77) şi Croaţia
(73).
În 2019, au fost în total 51 de decese la un milion de locuitori pe
ansamblu UE, iar în România, numai în primele șapte luni
ale acestui an, au murit peste 900 de oameni. Principalele trei cauze sunt:
viteza neadaptată la condițiile de drum, traversarea neregulamentară și
pietonii pe partea carosabilă. În urma controalelor au fost descoperite
numeroase probleme de infrastructură și semnalizare rutieră, precum lipsa unor
indicatoare rutiere sau degradarea acestora, deteriorări ale părții carosabile
(gropi, denivelări etc), semnalizarea
necorespunzătoare a unor intersecții, prezența unor obstacole ori a vegetației,
fiind obturată astfel vizibilitatea indicatoarelor.
De
asemenea, o problemă importantă o reprezintă lipsa parapetului de protecție pe
drumurile cu patru benzi, care practic ar elimina accidentele rutiere cauzate
de pătrunderea vehiculelor pe contrasens.
Este o
tragedie ce se întâmplă şi este clar că un element important este lipsa de
drumuri, a apreciat președintele Klaus Iohannis. Lumea este extraordinar de
nervoasă tot timpul, este un factor care duce la tot felul de incidente, a mai
spus șeful statului. Legislaţia trebuie să devină mai puternică şi şoferii mai
disciplinaţi, a concluzionat el. În încercarea de a îmbunătăți
situația,
Ministerul de Interne doreşte să
schimbe Codul Rutier pentru a introduce pedepse mai aspre. Astfel,
comportamentul agresiv în trafic se va sancționa cu amendă și cu
suspendarea permisului pentru 120 de zile. În plus, executarea, de către
conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de
mers înapoi, circulația în sens contrar direcției de mers, circulația sau
traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise,
respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți se va
sancționa cu amendă.
Totodată, circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda
de urgență a autostrăzilor se va sancţiona cu amendă şi cu suspendarea permisului
pentru 90 de zile.
De
asemenea, se are în vedere la nivelul MAI, reanalizarea cadrului legal ce
reglementează procedura de examinare pentru obținerea permisului de
conducere , în scopul creșterii nivelului de pregătire a conducătorilor de
autovehicule.