Acum 100 de ani, prima companie aeriană internaţională
În acest context internaţional, în care traficul aerian este redus drastic, dramatic chiar, să evocăm un moment de acum un secol, înfiinţarea primei companii de navigaţie aeriană internaţională transcontinentală din lume
Marius Tiţa, 24.04.2020, 16:02
În acest context internaţional,
în care traficul aerian este redus drastic, dramatic chiar, să evocăm un moment
de acum un secol, înfiinţarea primei companii de navigaţie aeriană internaţională transcontinentală
din lume pentru pasageri, poştă şi mărfuri. Se numea Compania Franco-Română de
Navigaţie Aeriană (CFRNA) şi, fiind prima din lume, oricum, este şi prima
companie aeriană românească, şi prima din Europa.
Istoria reţine momentul în
care, în cadrul negocierilor de pace de la Versailles, celebrul diplomat român
Nicolae Titulescu, viitor preşedinte al Ligii Naţiunilor, precursoarea ONU de
astăzi, discuta cu generalul Duval, reprezentantul Franţei însărcinat cu
dezarmarea. Din aviaţie să facem o armă de pace, a spus Titulescu,
propunându-i concret oficialului francez înfiinţarea unei companii aeriene
franco-române.
La 23 aprilie 1920, deci acum fix un secol, la Paris, a fost
parafat actul prin care era înfiinţată Compania Franco – Română de Navigaţie
Aeriană, ca rezultat al iniţiativei României şi Franţei. Sediul companiei se
afla pe celebra Rue des Pyramides, vestitul bancher român Aristide Blanck a
investiti 3 milioane de franci iar statul francez a asigurat 18 avioane, piloţi
şi mecanici. Prima rută pe care a zburat compania româno-franceză a fost Paris
– Strasbourg, apoi, mereu, aceste rute au fost extinse, ajungându-se la Praga,
Varşovia, Viena, Budapesta şi, desigur, Bucureşti.
La 13 octombrie 1921, piloţii
francezi ai Companiei, Albert Deullin şi Lionel de Marmier au deschis linia
Paris – Bucureşti. Pentru Bucureşti era folosit aeroportul de la Băneasa, unde
se ridicase şi un far pentru aterizările de noapte, iar la Arad, în Vestul
României, a fost construit cel mai mare hangar aerian din lume, în acel moment.
În 1922 se zboară de la Bucureşti la Istanbul, atunci Constantinopol. Este
vorba de primul zbor transcontinental, deci este deschisă prima rută aeriană
transcontinentală, o altă premieră aviatică reuşită de Compania Franco – Română
de Navigaţie Aeriană.
În 1925 se zboară de la Bucureşti la Galaţi, fiind prima
rută aeriană internă românească. Este un succes astfel că se zboară şi mai
departe, la Iaşi şi la Chişinău. Tot în 1925, Compania Franco – Română de
Navigaţie Aeriană (CFRNA) își schimba denumirea în Compania Internațională de
Navigație Aeriană (CIDNA), odată cu implicarea şi a altor state. Activitatea
noii societăţii aeriene s-a încheiat la 5 august 1933, când a fost înglobată în
compania Air France.
În România, succesoarea sa s-a numit, mai întâi, LARES,
ceea ce însemna, pur şi simplu, Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul,
apoi a schimbat numele în cunoscutul Tarom, de astăzi. Acum, la o sută de ani
de la evenimentul fondator al primei companii de navigaţie aeriană internaţională
transcontinentală din lume, Compania Franco – Română de Navigaţie Aeriană
(CFRNA), a fost dezvelită o placă memorială chiar la Aeroportul Internaţional
Bucureşti Băneasa – Aurel Vlaicu. Placa a fost amplasată pe
monumentul care marchează înfiinţarea acestei companii aeriene, dezvelit la
Aeroportul Băneasa în anul 1923.
Şi să
mai amintim că, în toamna anului trecut, şapte avioane din Cehia au refăcut
simbolic ruta Paris – Strasbourg – Nurenberg – Praga – Viena – Budapesta – Arad
– Belgrad – Bucureşti, unde au aterizat chiar pe pista Aeroportului Băneasa. A
fost un eveniment dedicat centenarului Companiei Franco-Române de Navigaţie
Aeriană pe care îl sărbătorim în aceste zile.