Marcel Vela: A fost adoptată Ordonanță de Urgență privind starea de alertă în România
Marcel Vela, ministrul de Interne, a anunțat adoptarea Ordonanței de Urgență pentru modificarea unor acte normative privind managementul situațiilor de urgență.
Mariana Chiriță, 14.05.2020, 17:12
- Ministrul de Interne, Marcel Vela a anunțat, joi, că a fost adoptată Ordonanța de Urgență pentru modificarea unor acte normative privind managementul situațiilor de urgență. În 15 mai, în România, încetează starea de urgență.
- Pericolul de răspândire a COVID există în continuare. Prin acest act normativ este propusă modificarea unor acte normative precum OUG 21/2004 și OUG 1/2014. Se definește starea de alertă ca fiind răspunsul la o situație de urgență, de amploare și intensitate deosebită, determinate de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar. proporționale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia și necesare pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor iminente la adresa vieții, sănătății persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale și culturale importante ori a proprietății.
- De asemenea, se reglează mecanismul de declarare, prelungire și încetare a stării de alertă la nivel local, județean sau național, prin hotărâri ale comitetelor pentru situații de urgență
- S-au stabilit și criteriile care trebuie analizate pentru fundamentarea unor astfel de decizii, precum amploarea, densitatea și infrastructura existentă în zonă.
- S-au stabilit și criteriile care trebuie analizate pentru fundamentarea unor astfel de decizii, precum amploarea, densitatea și infrastructura existentă în zonă. Sunt aduse clarificări în ceea ce privește conținutul hotărârilor comitetelor pentru situații de urgență, care trebuie să cuprindă inclusiv măsuri pentru creșterea capacității de răspuns, asigurarea rezilienței comunităților și diminuarea impactului tipurilor de risc, condițiile concrete de aplicare a acestor hotărâri și destinatarii măsurilor.
Starea de alertă va fi gestionată de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă care va funcţiona sub conducerea nemijlocită a prim-ministrului şi va avea 3 vicepreşedinţi în persoana ministrului Afacerilor Interne, ministrului Lucrărilor Publice, având în vedere că la nivel judeţean şi preşedinţii consiliilor judeţene fac parte din Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă ca şi vicepreşedinţi, şi secretarul de stat şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă. Totodată, am mai inclus membri în acest comitet, cum sunt inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă sau directorul general al Direcţiei Generale de Management Operaţional din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a declarat Vela.
Vicepremierul României, Raluca Turcan, a anunțat că guvernul a decis, joi, prelungirea şomajului tehnic până la 1 iunie, existând posibilitatea menţinerii acestei forme de sprijin în domeniile care vor fi în continuare restricţionate, în funcţie de evoluţia situaţiei epidemiologice.
Guvernul a decis astăzi prelungirea şomajului tehnic până la data de 1 iunie 2020 cu posibilitatea menţinerii acestei forme de sprijin în domeniile care vor fi în continuare restricţionate în funcţie de evoluţia situaţiei epidemiologice. Vorbim deopotrivă despre angajaţi cu contracte individuale de muncă, dar şi despre profesii liberale, PFA şi alte categorii de profesionişti. Intenţia noastră declarată este, aşadar, să acordăm această formă de sprijin şi, în paralel, cu data de 1 iunie să venim cu măsuri active, a spus Turcan.
Măsura face parte dintr-o ordonanţă de urgenţă adoptată de Executiv pentru prelungirea unor măsuri de sprijin pe mai multe domenii, printre care se află și cel al protecţiei sociale, pentru oameni şi companii după perioada stării de urgenţă.
Aceste măsuri se vor aplica pentru o perioadă limitată de timp şi doar în unele domenii pentru care se vor menţine restricţii, acestea vor merge în paralel cu măsurile active de relansare a economiei şi de sprijin ţintit pentru categoriile vulnerabile
Vicepremierul Raluca Turcan a anunţat că operatorii de transport vor avea obligaţia să asigure transportul gratuit al elevilor, sub sancţiunea încetării contractelor.
Astăzi, prin ordonanţa de urgenţă, am decis ca operatorii de transport să asigure transportul gratuit al elevilor sub sancţiunea încetării contractelor, fie de delegare a serviciului public de transport, sau chiar a retragerii licenţei de traseu în cazul transportului interjudeţean (…) Licenţele au fost prelungite, consiliile judeţene preiau aceste licenţe sau contractele de servicii publice cu operatorii de transport şi au obligaţia să pună această condiţie, ca aceştia să realizeze transportul gratuit.
În ceea ce privește consultaţiile medicale date de medicii de familie sau în ambulatoriul de specialitate acestea vor putea să se acorde, în continuare, la distanţă şi se va putea face decontarea acestor servicii fără folosirea fizică a cardului de sănătate în perioada stării de alertă.
Se vor aloca sume suplimentare pentru decontarea cu prioritate a concediilor medicale pentru persoanele aflate în carantină şi cele infectate cu COVID-19. Aceasta este o problemă care a apărut şi necesită o rezolvare prin prelungirea măsurilor deja luate pe perioada stării de urgenţă.
Serviciile medicale şi medicamentele pentru tratarea COVID-19 se acordă tuturor persoanelor de pe teritoriul României şi celor asigurate, şi celor neasigurate.
În plus, serviciile medicale de asistenţă medicală primară acordate în ambulatoriul de specialitate vor fi decontate la nivelul activităţii efectiv realizate, a spus Raluica Turcan, și a declarat că există cadrul necesar pentru suplimentarea resurselor în situaţie de creştere a numărului de spitalizări, de solicitare a creşterii serviciilor medicale.
De asemenea, Guvernul a hotărât că biletele cumpărate pentru spectacolele care nu s-au mai ținut din cauza pandemiei COVID-19 vor putea fi refolosite pentru show-urile reprogramate sau pentru alte evenimente culturale,
Industria de spectacole a fost foarte grav afectată de această criză sanitară şi am introdus o serie de reglementări menite să o susţină. Am instituit în felul acesta posibilitatea refolosirii biletelor deja achiziţionate şi transformarea acestora pentru acelaşi spectacol amânat pentru altă dată sau, în cazul în care nu mai este posibilă amânarea spectacolului, pe bază de vouchere, pentru alte evenimente culturale organizate de către cei care au vândut aceste bilete, a precizat vicepremierul.
Dacă în decursul unui an, biletele nu au fost folosite, cei care au achiziționat aceste bilete își vor primi banii.
Pentru veniturile impozabile obţinute de cei care activează în industria de evenimente, a mai spus Turcan acestea vor fi plătite la momentul realizării veniturilor. Sunt măsuri care au fost luate în toate ţările europene, sprijină ţinţit domeniul cultural
Odată cu declararea stării de alertă, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă va institui toate măsurile necesare pentru a apăra viaţa şi sănătatea românilor. Aceste măsuri vor avea caracter de obligativitate şi vor fi stabilite în baza OUG 21 care reglementează situaţiile de urgenţă. Nimic nu ne va împiedica să luăm toate deciziile necesare, a declarat Orban.