Băncile din România intensifică eforturile pentru reducerea riscului de fraudă online
Băncile din România au implementat măsuri tehnice și desfășoară campanii ample, consistente și susținute pentru reducerea riscului de fraudă în mediul online, cu care se pot confrunta clienții lor.
Florenta Zaharescu, 21.08.2024, 14:21
Potrivit platformei dreptullabanking.ro, preocuparea principală este creșterea competențelor utilizatorilor pentru prevenirea acestor riscuri.
Asociația Română a Băncilor dezvoltă, în numele băncilor, proiectul național Siguranțaonline, în colaborare cu Poliția Română și Directoratul Național de Securitate Cibernetică. Prin intermediul acestui proiect, mesajele de prevenire a fraudei au fost distribuite către peste 10 milioane de utilizatori.
„Cetățenii se pot informa inclusiv pe www.sigurantaonline.ro despre principalele riscuri și amenințări cu care se pot confrunta în interacțiunea cu canalele online, printre care phishing, propunerile false de investiții care includ și clipuri alterate cu tehnologia deepfake, spoofing etc.”, se arată pe platforma dreptullabanking.ro.
Totodată, clienții băncilor sunt invitați să acorde atenție sporită mesajelor informative antifraudă provenite de la instituțiile de credit prin Internet/Mobile banking, website, newsletter, social media, podcast și prin intermediul campaniilor și conferințelor desfășurate pentru a crește nivelul de siguranță online.
„Instituţiile de credit transmit utilizatorilor mesaje în aplicaţiile de Internet/Mobile banking pentru revizuirea şi actualizarea periodică a setărilor de securitate şi sunt postate bannere antifraudă în aceste aplicaţii. Băncile diseminează newslettere dedicate siguranţei online, care prezintă cele mai frecvente practici de tip scam, cu exemple concrete şi care subliniază importanţa parolelor puternice, autentificării în doi paşi şi a altor practici de securitate.”, se mai precizează în comunicat.
În cadrul campaniilor antifraudă desfășurate în mass-media și social media, sunt oferite informații detaliate despre aplicațiile pe care utilizatorii nu ar trebui să le instaleze pe telefon și în ce context acestea pot reprezenta un pericol pentru siguranța datelor bancare. De asemenea, sunt abordate propunerile false de investiții și tentativele de fraudă legate de investiții în criptomonede sau prin apeluri false.
Conform sursei citate, utilizatorii sunt sfătuiți să nu furnizeze datele de pe cardul bancar în nicio situație: nume, număr, data de expirare și codul de securitate de pe spatele cardului format din trei cifre. „Aceste date se folosesc doar de către utilizator pentru plata online pe site-uri securizate și nu atunci când este conectat la o rețea Wi-Fi publică, ci trebuie să fie securizată”, precizează reprezentanții băncilor.
În comunicat se menționează că băncile „nu vor cere niciodată informații privind parolele de acces la contul bancar și nici datele de pe cardurile bancare”. În cazul în care aceste date sunt solicitate telefonic de către orice persoană, recomandarea pentru clienți este să încheie apelul imediat. De asemenea, clienții nu trebuie să furnizeze niciodată datele personale de utilizare a contului bancar (username și parola de acces la contul bancar) altor persoane.
Totodată, clienții pot furniza IBAN-ul, însă nu și datele de pe card, dacă trebuie să primească bani. Clienții nu trebuie să introducă codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet și, de asemenea, nu trebuie să îl divulge. Conform sursei citate, clienții băncilor nu trebuie să creadă promisiunile nerealiste legate de investiții și să păstreze un simț critic.
„Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat, este posibil să fie o fraudă. Să fie sceptici faţă de promisiunile de câştiguri imense şi rapide, dar şi faţă de anunţuri care se prezintă ca oferte pe termen limitat. Investiţiile financiare presupun riscuri şi nu sunt garantate. Să nu instaleze aplicaţii, la solicitarea unor persoane pe motiv că sunt aplicaţii de investiţii, prin care pot fi vulnerabilizaţi în faţa tentativelor de fraudă. Să contacteze imediat banca şi să notifice autorităţile dacă au fost victima fraudelor.”, se mai precizează în comunicat.