ANPC şi ANAT discuţii şi măsuri împotriva epidemiei de coronavirus
Având în vedere extinderea epidemiei de coronavirus, la întâlnirea din 25 februarie 2020 dintre conducerea ANPC şi ANAT, s-au discutat viitorii pași care trebuie urmați pentru eventualele sesizări și reclamații din partea consumatorilor.
România Internațional, 26.02.2020, 15:11
În data de 25 februarie 2020, președintele
Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Eduardt
Cozminschi, a avut o întâlnire cu Emil-Răzvan Pîrjol, secretar de stat în
Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Generală
Turism, Nicolae Demetriade, președinte al Asociației Naționale a
Agențiilor de Turism (ANAT) și Paul Silviu Anghel, director general
ANPC. Având în vedere extinderea epidemiei de coronavirus, s-au discutat
viitorii pași care trebuie urmați pentru eventualele sesizări și reclamații din
partea consumatorilor.
Se recomandă
tuturor turiștilor să trateze cu calm această situație, să respecte măsurile de
prevenire recomandate de autoritățile sanitare și să-și continue planurile de
călătorie în zonele în care companiile aeriene operează normal.
În toate cazurile
în care există contracte care reglementează raporturile dintre agenții de
turism și călători, acestea trebuiesc respectate și numai în cazul celor
care urmau să se deplaseze în zonele grav afectate din China, respectiv
provincia Wuhan, dar și în alte orașe precum Beijing, Shanghai și Shenzhen,
cât și în Nordul Italiei, să se poarte discuții cu operatorii
economici din turism pentru a găsi cele mai bune soluții pentru
consumatori. Din punct de vedere legal, persoanele care și-au cumpărat
vacanțe și doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanțe inevitabile și
extraordinare, au posibilitatea să își recupereze integral sumele plătite către
operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare.
Conform art. 13, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea
pachetelor de servicii de călătorie, Prin excepție de la alin. (1), călătorul
are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie
înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de
încetare în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc
la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează
în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ
transportul pasagerilor la destinație. Prin circumstanțe inevitabile și
extraordinare înțelegem, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 o
situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație
și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar
fi luat toate măsurile rezonabile.
La momentul actual, în România nu există
niciun caz confirmat de infecție cu virusul COVID-19 (coronavirus). Pentru
prevenire, este indicat să evitați contactul cu persoanele care sunt suspecte
de infecții respiratorii acute. Spălarea și dezinfectarea mâinilor sunt
acțiuni decisive pentru a preveni infecția și nu luați medicamente
antivirale și antibiotice decât în cazul în care vă prescrie medicul. Curățați
toate suprafețele cu dezinfectanți pe bază de clor sau alcool și utilizați
masca de protecție doar în cazul în care suspectați că sunteți bolnav sau în
cazul în care acordați asistență persoanelor bolnave. Nu în ultimul rând,
sunați la 112 dacă aveți simptome respiratorii acute (tuse, febră, dureri
de gât, scurtarea respirației) sau v-ați întors din China sau din zonele
în carantina din Europa de cel puțin 14 zile. Totodată, le recomandăm
cetățenilor să se informeze permanent de pe canalele oficiale ale Ministerului
Sănătății, Ministerul de Externe, Ministerul Afacerilor Interne și
Departamentul pentru Situații de Urgență.
Referitor la
cetățenii români aflați în zonele afectate din Italia, pot solicita asistență
consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Roma: +390683523358;
+390683523356; +390683523369, +390683523371, +390683523374, +390683523352;
+390683523344, Consulatului General al României la Milano: +39 0240098207, +39
0240074018 și Consulatului General al României la Trieste: +39 040 411 652, +39
040 452 8136, +39 040 416 350, apelurile fiind redirecționate către Centrul de
Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de
către operatorii Call Center, în regim de permanență. Românii care se confruntă
cu o situație dificilă, specială, cu caracter de urgență, au la dispoziție și
numărul de telefon de permanență al Ambasadei României la Roma: +393451473935,
respectiv al oficiilor consulare la Milano: +39 366108 1444 și Trieste: +39 340
8821688.