ANCOM: Înainte să pleci în vacanță, verifică toate condițiile de utilizare a roaming-ului
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații recomandă utilizatorilor să verifice condițiile de utilizare a serviciilor de telefonie și date mobile în roaming, dar și setările telefonului, înainte de a pleca în vacanță.
România Internațional, 14.08.2019, 19:53
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații recomandă
utilizatorilor să verifice condițiile de utilizare a serviciilor de telefonie și
date mobile în roaming, dar și setările telefonului, înainte de a pleca în vacanță.
Atunci când aceștia se află în apropierea granițelor țării, se recomandă dezactivarea opțiunii de selectare
automată a rețelei, iar când călătoresc în țările din afara SEE, să fie atenți
dacă optează pentru depășirea plafonului de 50 de euro pentru internet mobil.
Călătoriile în localitățile de graniță din România
În cazul în care
utilizatorii călătoresc pe teritoriul României, în zonele de graniță, trebuie
să știe că există riscul de a intra în roaming involuntar, dacă au activat
serviciul de roaming, iar telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea
automată a rețelei. În aceste situații, echipamentul mobil se va conecta
automat la rețeaua operatorului cu cel mai bun semnal în punctul în care aceștia
se află.
Astfel, deși utilizatorii
se află pe teritoriul României, vor fi facturați pentru serviciile de
comunicații utilizate în roaming, ca și cum s-ar afla fizic pe teritoriul
statului vecin.
Atenție! Utilizarea telefonului/tabletei în roaming involuntar nu
vă scutește de plata acestui serviciu.
Pe de altă
parte, furnizorii au obligația de a informa utilizatorii asupra tarifelor aplicabile
serviciului de roaming utilizat în statul respectiv, imediat după conectarea la
rețeaua parteneră, fără întârzieri nejustificate. Recomandarea este de a citi
toate mesajele de informare primite din partea furnizorilor.
ANCOM a publicat
aici lista localităților
de graniță care au un risc potențial de intrare în roaming involuntar.
Călătoriile în spațiul UE/SEE
Odată cu intrarea
în vigoare a regulamentului european Roam like at home, clienții operatorilor
mobili din România care beneficiază de planuri tarifare cu acces la roaming în
UE/SEE pot utiliza resursele naționale de voce, SMS și date și atunci când
călătoresc în statele Uniunii Europene, în Norvegia, Islanda și Liechtenstein. Roam
like at home se aplică și pe anumite teritorii europene îndepărtate,
respectiv în Guyana Franceză, în insulele Guadelupa, Martinica, Mayotte, Reunion, Saint-Martin (numai partea insulei
care aparține de Franța), Azore, Madeira și Canare, în insulele Åland, precum
și în Gibraltar (cel puțin până pe 31 octombrie 2019).
Călătoriile în afara spațiului UE/SEE
În cazul călătoriilor în afara spațiului UE/SEE, recomandările
ANCOM sunt de a verifica dacă planul tarifar achiziționat este cu sau
fără serviciul de roaming internațional. Utilizatorii pot beneficia de
serviciul de roaming internațional numai dacă furnizorul de la care au achiziționat
planul tarifar a încheiat contracte de roaming cu furnizorii din statele
vizitate.
Pentru
că tarifele pentru serviciul de roaming în afara SEE nu sunt reglementate,
ANCOM sfătuiește utilizatorii să verifice, înainte de a efectua o călătorie în,
de exemplu, Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Muntenegru, Rusia, Turcia,
Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc, Israel, Canada sau Statele Unite ale
Americii, care sunt tarifele ce li se aplică în aceste state pentru serviciul
de roaming internațional.
Plafonul
de 50 de euro la utilizarea internetului în roaming
Utilizatorii care călătoresc în străinătate trebuie să știe că au dreptul
să beneficieze de un plafon la utilizarea serviciului de internet mobil în
roaming. Operatorii au obligația să restricționeze accesul la serviciile de
internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare
a utilizării acestui serviciu ajunge la 50 de euro/lună (fără TVA) dacă
utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale
ale furnizorilor sau dacă nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului
implicit.
Utilizatorii trebuie să fie informați prin intermediul unor mesaje-text,
email-uri sau ferestre pop-up atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în
roaming internațional a atins 80% din plafonul stabilit, precum și atunci când
plafonul a fost atins. De regulă, operatorii transmit aceste notificări prin
SMS, iar dacă utilizatorii doresc să folosească în continuare serviciul de internet
în roaming trebuie să răspundă prin transmiterea unui SMS cu textul DA.
Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în
țări din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt de regulă ridicate, plafonul
financiar implicit putând fi atins imediat după conectarea la rețeaua vizitată,
în cadrul unei singure sesiuni. Când își exprimă acordul pentru continuarea sau
reluarea furnizării serviciilor după ce au fost avertizați de furnizor că au
atins plafonul, utilizatorii își asumă realizarea unui cost mai mare decât
valoarea acestuia, plafonul obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva lună
de facturare.
În zonele de graniță este posibilă conectarea automată la o rețea
dintr-un stat vecin, chiar dacă utilizatorii nu se află efectiv pe teritoriul
acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în Italia, la granița cu
Elveția, se poate conecta automat la o rețea din Elveția. În acest caz, va
primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din
Elveția și va trebui să aibă în vedere că, fiind conectat la o rețea din afara
UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil să atingă mai repede plafonul
financiar de 50 de euro, fără TVA.
Mai multe informaţii privind utilizarea şi costurile serviciului de
roaming sunt disponibile pe pagina de internet a Autorității, aici.