Raport CE privind încrederea consumatorilor din UE
Consumatorii europeni au încredere în siguranța produselor achiziționate și sunt de părere că drepturile lor sunt respectate. Cele mai multe îngijorări sunt legate de cumpărăturile online.

Lica Manolache, 17.03.2025, 11:15
Peste două treimi dintre consumatorii din UE (68%) sunt încrezători în siguranța produselor pe care le cumpără potrivit raportului privind condițiile de consum, publicat de către Comisia Europeană la finalul săptămânii trecute. Documentul a fost dat publicității în marja Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, marcată în fiecare an pe 15 martie.
Comercianții și furnizorii de servicii respectă drepturile consumatorilor spun 70% dintre europeni, iar 61% dintre aceștia au încredere în organizațiile publice ce care activează pentru acestor drepturi.
Cu toate că inflația a încetinit în 2024 față de 2022, 38% dintre europeni și-au exprimat îngrijorarea cu privire la capacitatea lor de a-și plăti facturile, iar 35% se tem de că nu își permit alimentele preferate. Totodată, trei sferturi dintre consumatori (74%) au observat că anumite produsele ambalate și-au redus dimensiunea (așa-numita shrinkflation), iar peste jumătate dintre ei (52%) au semnalat o scădere a calității unor produse fără ca prețurile să se modifice.
Comparativ cu 2022, deciziile de cumpărare legate de protejarea mediului au scăzut cu 13% mai ales datorită costului produselor și serviciilor durabile, dar și a neîncrederii consumatorilor în autenticitatea declarațiilor de mediu.
Concluziile raportului mai indică o creștere a comerțului electronic transfrontalier. Astfel, anul trecut, 35% dintre consumatori au cumpărat produse dintr-un al stat membru, iar 27% au cumpărat afara Uniunii.
Europenii care fac cumpărături online sunt cu peste 60% mai predispuși întâmpine dificultăți în achizițiile lor, comparativ cu cei care aleg magazinele fizice. Totodată, 93% dintre cumpărătorii online își exprimă îngrijorarea față de publicitatea direcționată, în special privind colectarea datelor personale, numărul mare de reclame și nivelul de personalizare.
De asemenea, 45 % dintre consumatori au întâlnit înșelăciuni în comerțul online, iar mulți consumatori s-au confruntat cu practicile neloiale, inclusiv recenzii false și reduceri înșelătoare.
Numărul companiilor din blocul comunitar care efectuează vânzări în mediul online continuă să crească, potrivit datelor Eurostat publicate la finalul lunii februarie, valabile pentru anul 2023.
Aproape un sfert dintre firmele europene (23,8%) au efectuat vânzări online, în creștere cu de 6,6 puncte procentuale (pp) față de anul 2013 (17,2%), Lituania (42,1%), Irlanda (39,6%) și Danemarca (38,8%) au înregistrat cele mai ridicate ponderi ale companiilor care efectuează vânzări online.
România se află la coada clasamentului cu pondere de 14,7%. Doar Luxemburg a înregistrat cifre mai mici decât țara noastră (12,2%).
Raportat la dimensiunea companiilor, 46,5% dintre firmele mari din UE (cu cel puțin 250 de angajați) au realizat vânzări online în 2023, un avans creștere de de 7,3 pp față de 2013 (39,2%). În rândul întreprinderilor mijlocii (50 – 249 de angajați), 30,5% au utilizat vânzările online în 2023, cu 5,8 pp mai mult decât în 2013 (24,8%), iar în cazul firmelor mici (10 – 49 de angajați), 21,9% au efectuat vânzări online, marcând o creștere de 6,6 pp comparativ cu 2013 (15,3%).
Ponderea companiilor din statele UE care au impmentat vânzările online (2023) / Sursa: Eurostat