Dana Păpăruz, o artistă multipremiată
Dana Păpăruz și-a început cariera de designer de costume la începutul anilor 2000, imediat după terminarea Facultății de Arte Decorative și Design a Universității Naționale de Arte, și a colaborat la numeroase filme și sute de reclame.

Corina Sabău, 08.03.2025, 15:30
Dana Păpăruz și-a început cariera de designer de costume la începutul anilor 2000, imediat după terminarea Facultății de Arte Decorative și Design a Universității Naționale de Arte, și a colaborat la numeroase filme și sute de reclame. „După dealuri” (regia Cristian Mungiu), „La Gomera” (regia Corneliu Porumboiu), RUXX (regia Iulia Rugină și Octav Gheorghe), „Boss” (regia Bogdan Mirică), „Umbre” (regia Igor Cobileanski, Bogdan Mirică), „Warboy” (Marian Crișan) și „Lemonade” / „Luna de miere” (Ioana Uricaru) sunt câteva dintre acestea. Pentru realizările sale, Dana Păpăruz a fost răsplătită cu trei premii Gopo: în 2016 și 2017 pentru filmele regizate de Radu Jude, “Aferim!” și „Inimi Cicatrizate”, și în 2019 pentru „Moromeții 2”, a doua parte a trilogiei Moromeții, regizată de Stere Gulea.
Cele două filme ale lui Radu Jude, „Aferim!” și „Inimi cicatrizate”, au reprezentat pentru artistă două mari provocări. Dacă acțiunea din „Aferim!” (film premiat cu Ursul de Argint pentru regie la Festivalul de Film de la Berlin) se petrece în Țara Românească la început de secol 19, „Inimi cicatrizate” spune povestea unui tânăr bolnav de tuberculoză și este o adaptare liberă după opera literară a lui Max Blecher.
Dana Păpăruz: ””Aferim!” a fost cu adevărat greu, consider că a fost proiectul care mi-a crescut cumva valoarea. La „Inimi Cicatrizate”, bugetul a fost mai mic decât la „Aferim!” și a fost o nouă provocare pentru că acțiunea se desfășoară într-o perioadă total diferită.
A fost necesară o strânsă colaborare între departamentul de machiaj și de sculptură care au creat ghipsurile pe care le purtau personajele din film, care sufereau de tuberculoză osoasă și trebuiau să fie întinse pe paturi mobile. Și viața lor era destul de anostă, petrecută în mare parte în sanatorii și limitată ca mișcare.
Provocarea cea mare a fost că a trebuit să creez costumele în funcție de aceste ghipsuri, așa am luat măsurile și cea mai mare parte a costumelor din acest proiect au fost create de echipa mea, foarte puține au fost închiriate. Cel puțin pentru personajul interpretat de Ivana Mladenovic, Solange, s-a investit foarte mult, aproximativ jumătate din bugetul de care dispuneam, și au fost create câteva pălării foarte speciale, inclusiv acea pălărie cu păsări.
Perioada în care se petrece acțiunea din Inimi Cicatrizate este cea interbelică, foarte ofertantă din punct de vedere al modei, când și la noi exista o sincronizare și o dorință de a adopta moda europeană. Toate aceste aspecte m-au ajutat să-mi folosesc din plin imaginația.
În plus, Inimi Cicatrizate chiar este unul din proiectele la care am putut să mă joc și am apreciat că Radu Jude a dorit să vin cu idei îndrăznețe. Și pentru că vorbeam de pălăria cu păsări purtată de Ivana Mladenovic, un exemplu este chiar acea pălărie. Ce m-a inspirat în crearea acestei pălării este o copertă a revistei Vogue din 1939, copertă pe care i-am arătat-o regizorului Radu Jude, care mi-a acceptat ideea, astfel că apoi am căutat variante pentru a reuși să o confecționăm. Am documentat costumele folosind tot ce am găsit din perioada aceea, reviste de modă, fotografii realizate de artiști români, evident cărți.”
O altă colaborare importantă pentru cariera Danei Păpăruz a fost cea cu regizorul Cristian Mungiu, care a angajat-o ca designer de costume pentru filmul „După dealuri”, lansat în 2012. Scris, regizat și produs de Cristian Mungiu, filmul este inspirat de romanele neficționale ale scriitoarei Tatiana Niculescu, care tematizează cazul exorcizării unei maici de la mânăstirea Tanacu din județul Vaslui.
Dana Păpăruz: „În principiu, „După dealuri” nu se anunța un film foarte complicat din punct de vedere al costumelor. În plus, de obicei Cristian Mungiu îți dă toată libertatea și așteaptă să vii cu propuneri. Dar partea complicată, la care nu ne-am așteptat, a fost dată de faptul că personajele purtau costume specifice și e foarte greu să documentezi așa ceva la fața locului, într-o mănăstire, vorbim de un mediu foarte închis.
Am avut însă noroc că actrițele din rolurile principale au putut petrece o perioadă într-o mănăstire și asta ne-a ajutat foarte mult să înțelegem ce înseamnă viața monahală. Astfel că Dana Tapalagă, intepreta stareței mănăstirii în film, a încercat să afle detalii care ne-au fost de mare folos, de exemplu, cum se realizează acea îmbrobodire sau acoperire a capului cu vălul pe care trebuie să-l poarte permanent călugărițele.”
Cea mai recentă colaborare a Danei Păpăruz a fost cu regizorul Stere Gulea, care a lansat la sfârșitul anului trecut „Moromeții 3”, film care încheie o trilogie unică în cinematografia română, bazată pe romanele şi viaţa scriitorului Marin Preda.
Dana Păpăruz: “Este un film care explică la un nivel profund ce schimbări a adus perioada anilor 50 în România. Este, de asemenea, un film în care s-a pus mult suflet și la care s-a lucrat foarte mult. A fost un proiect foarte solicitant pentru mine, n-am avut nicio zi liberă pe durata filmărilor, îmi luam de lucru și acasă sau reciteam o nouă variantă de scenariu. Este, în același timp, un film fresh din punct de vedere al costumelor și consider că mai ales pentru tinerii tinerii spectatori poate fi o poveste surprinzătoare”.
Laureat cu Premiul Publicului la TIFF/ Festivalul Internațional de Film Transilvania 2024, „Moromeții 3” a fost prezent în cadrul mai multor festivaluri de film naționale (TIFF, TIFF Chișinău, Serile Filmului Românesc – Iași, Film în Sat – Peștișani, TIFF Timișoara).