Viitorul industriei auto în UE: inovaţie, mobilitate curată, competitivitate
Crearea unei alianţe industriale a producătorilor auto europeni, flexibilizarea momentană a standardelor de mediu şi sprijinul pentru producerea de baterii europene competitive vor fi principalele forme de susținere cu care Comisia Europeană va ajuta industria europeană a autovehiculelor să facă faţă competiţiei internaţionale tot mai acerbe în domeniu.

Laurențiu Văduva, 06.03.2025, 10:00
La 30 ianuarie, preşedinta Comisiei Europene lansa Dialogul Strategic privind viitorul Industriei Europene de Automobile, care a marcat începutul unui proces de consultări cu reprezentanţii industriei, partenerii sociali, investitorii şi alte părţi interesate pentru soluţionarea provocărilor uriaşe ale acestui sector şi pentru a-i asigura în continuare succesul ca pilon major al economiei Uniunii Europene.
La 3 martie a avut loc a doua întâlnire a Dialogului strategic, unde au fost identificate trei mari domenii de acţiune.
În primul rând, inovația este crucială; obiectivul principal este crearea cât mai rapidă a vehiculelor autonome, iar pentru aceasta va fi creată o alianţă industrială. Ursula von der Leyen:
“Şi de aceea am convenit că vom înființa și vom sprijini o alianță industrială. Companiile vor putea pune în comun resursele. Ele vor dezvolta software partajat, cipuri și tehnologie de conducere autonomă.
De partea noastră, vom perfecționa regulile de testare și implementare. Vom ajuta, de asemenea, la lansarea piloților la scară largă pentru conducerea autonomă.
Pentru că obiectivul este foarte simplu: trebuie să punem mai repede vehiculele autonome pe drumurile europene”.
Al doilea subiect este tranziția către o mobilitate curată, unde producătorii cer mai multă flexibilitate în ceea ce privește obiectivele de poluare pentru a face faţă concurenţei. Pentru o abordare echilibrată, Comisia va propune o relaxare a Regulamentului privind standardele de CO2, care vor trebui însă aprobate rapid de către Parlamentul European și Consiliu pentru a ajuta cât mai bine industria auto.
Al treilea punct a fost cel legat de competitivitate. Iar aici există provocarea bateriilor: cele din import sunt mai ieftine, dar Uniunea Europeană nu-şi poate lăsa industria să depindă de aceasta. Din nou Ursula von der Leyen:
“Deci, vom explora sprijinul direct pentru producătorii de baterii din UE. Vom introduce treptat cerințe de conținut european pentru celulele și componentele bateriei.”
Dialogul Comisiei cu industria auto va continua. Va exista şi un plan de acțiune, iar o întâlnire cu conducerile executive ale companiilor europene va avea loc înainte de vacanța de vară.