Poliția de Frontieră, pregătită pentru intrarea în Schengen
De la 1 ianuarie 2025, controlul va fi eliminat la 40 de puncte de trecere a frontierei cu specific rutier, feroviar şi portuar.
Radio România Internațional, 30.12.2024, 17:50
Poliţia de Frontieră Română este pregătită să intre în Spaţiul Schengen şi cu frontierele terestre de la 1 ianuarie 2025, când controlul va fi eliminat la 40 de puncte de trecere a frontierei – cu specific rutier, feroviar şi portuar.
„Începând cu 1 ianuarie 2025, la frontiera internă a României, respectiv la graniţa cu Ungaria şi Bulgaria, se elimină controlul de frontieră, sens în care toate persoanele se vor putea deplasa către sau dinspre alte state membre ale Spaţiului Schengen (cu excepţia Ciprului şi Irlandei) fără a se mai opri la cabinele de control ale Poliţiei de Frontieră pentru verificarea documentelor de călătorie”, informează Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră (IGPF), citat de Agerpres.
Călătoriile din România către şi dinspre celelalte state membre Schengen vor fi similare unei călătorii în interiorul ţării. Astfel, va fi eliminat controlul în următoarele puncte de trecere a frontierei:
la frontiera româno-bulgară: – 11 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Giurgiu, Vama Veche, Ostrov, Negru Vodă, Lipniţa, Dobromir, Bechet, Calafat, Călăraşi, Zimnicea şi Turnu Măgurele; – trei cu specific feroviar: Giurgiu, Negru Vodă şi Calafat; – şapte cu specific portuar: Călăraşi, Olteniţa, Giurgiu, Zimnicea, Turnu Măgurele, Corabia şi Bechet. la frontiera româno-ungară: – 12 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Nădlac, Nădlac II, Turnu, Vărsând, Salonta, Borş, Borş II, Valea lui Mihai, Săcuieni, Peţea, Urziceni şi Cenad; – cinci cu specific feroviar: Cărei, Curtici, Salonta, Episcopia Bihor şi Valea lui Mihai.
* Pe Dunărea interioară: – două cu specific portuar: Cernavodă şi Brăila.
„Acest lucru este valabil pentru toate persoanele, indiferent de cetăţenie, şi pentru toate categoriile de mijloace de transport, fie că vorbim despre turisme, autocare, microbuze, camioane, ambarcaţiuni sau trenuri”, mai precizează IGPF.
Persoanele care intenţionează să meargă pe teritoriul altui stat trebuie să aibă asupra lor un document de călătorie valabil, respectiv paşaport sau carte de identitate. Conform practicii existente la nivelul mai multor state membre ale Uniunii Europene, poliţiştii de frontieră români vor face controale aleatorii şi nesistematice pe căile de comunicaţie de la frontiera internă sau în diverse noduri rutiere, în limita celor 30 de km de la linia de frontieră în interior, care reprezintă zona de competenţă, împreună cu colegii de la Poliţie, Jandarmerie, Imigrări sau alte structuri.
Acţiunile poliţieneşti se vor efectua în baza unei analize de risc sau atunci când există informaţii cu privire la posibila săvârşire a unor fapte ilegale şi vor avea ca scop prevenirea şi combaterea faptelor ilegale. Patrulele mixte vor avea în dotare dispozitive mobile de control pe care va fi instalată aplicaţia eDAC cu care vor efectua aceste verificări. În cazul în care nu există probleme la verificările efectuate, persoana îşi va putea continua călătoria fără restricţii, în caz contrar vor fi aplicate măsurile legale corespunzătoare.
Condițiile de călătorie în statele din afara Spațiului Schengen nu se schimbă, iar documentele se verifică la cabinele din punctele de trecere a frontierei. În anul 2024, frontierele interne ale României sunt tranzitate zilnic de aproximativ 110.000 de persoane și 33.000 de mijloace de transport, dintre care 7.300 sunt camioane. Cele mai utilizate puncte de trecere de la frontiera internă sunt PTF Nădlac II, la granița cu Ungaria, și Giurgiu-Ruse, la granița cu Bulgaria. PTF Nădlac II înregistrează zilnic un trafic mediu de 9.500 de persoane și 4.870 de mijloace de transport, dintre care peste 2.500 sunt camioane. PTF Giurgiu gestionează zilnic un flux de aproximativ 10.500 de persoane și 5.000 de mijloace de transport, dintre care 2.400 sunt camioane.