Expoziția „Eikon” la MNIR
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă începând cu finalul lunii noiembrie expoziția „EIKON. Conservare-restaurare pictură pe lemn” – o expoziție ce aduce în fața publicului icoane pe lemn și problematica generală de conservare și restaurare a picturii pe lemn din patrimoniul MNIR.

Ion Puican, 28.12.2024, 12:00
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă începând cu finalul lunii noiembrie expoziția „EIKON. Conservare-restaurare pictură pe lemn” – o expoziție ce aduce în fața publicului icoane pe lemn și problematica generală de conservare și restaurare a picturii pe lemn din patrimoniul MNIR. Expoziția prezintă atât obiectele restaurate cât și fluxul tehnologic pe care îl parcurge un obiect, de la restaurare până la expunere. Am stat de vorbă cu restauratorul din cadrul MNIR Maria Popa despre expoziție și demersurile pe care le face MNIR pentru a aduce restaurarea în atenția publicului larg:
„Expoziția „EIKON” este prima expoziție de restaurare pictură pe lemn organizată în cadrul Muzeului Național de Istorie a României. Restaurarea este o temă pe care muzeul vrea să o aducă cât mai des în atenția publicului, pentru că piesele, înainte de a fi admirate în vitrină, trec prin laboratorul de restaurare pentru o scurtă verificare. La Muzeul Național de Istorie a României sau, mai organizat și în trecut, expoziții pe tema conservării și restaurării obiectelor de patrimoniu pe diferite tipuri de suporturi. Chiar anul trecut, în același spațiu în care azi avem expoziția „EIKON” a fost o expoziție de restaurare, carte veche și document.”
Ce a stat la baza acestei expoziții ne spune Maria Popa:
„La baza acestei expoziții a fost dorința de a prezenta publicului o parte din activitatea ce se desfășoară în laboratorul de restaurare pictură pe lemn.”
Restauratorul Maria Popa ne vorbește despre ce piese sau exponate pot fi văzute în expoziție, cum au fost ele restaurate și ce alte elemente pot fi văzute de către publicul vizitator:
„Expoziția cuprinde 12 piese, 11 din colecția Muzeului Național de Istorie și una dintr-o colecție privată. Majoritatea icoanelor sunt de școală rusă, lipovenești, și au fost confecționate între secolele 18-20. Acestea au ajuns în laboratorul de restaurare cu probleme diferite, de la depuneri de murdărie pe suprafață, zone cu carbonizat cauzate de căldura degajată de candelele prea apropiate, fracturi ale panoului, zone lacunare unde pictura nu s-a mai păstrat.
Piesa centrală a expoziției este o icoană împărătească cu reprezentarea Sfântului Ierarh Nicolae din zona Transilvaniei de Nord sau Maramureș. Aceasta a primit de-a lungul timpului două intervenții de repictare totală, iar atunci când a ajuns în laborator avea o altă pictură față de cea pe care o puteți vedea în expoziție. Hotărârea de îndepărtare a acestor intervenții a fost luată deoarece calitatea intervențiilor era slabă atât din punct de vedere estetic, cât și tehnic, iar pictura scoasă la lumină în urma acestor intervenții de restaurare este mult superioară pictorilor. Atât rezultatul final, cât și imaginile din timpul operațiunilor de restaurare le puteți vedea în cadrul expoziției „EIKON”.
În cadrul expoziției există o zonă ce recreează un laborator de restaurare. Aici sunt incluse materiale, ustensile, echipamente de protecție pe care restauratorul le folosește în timpul procesului de conservare-restaurare. Tot în această zonă puteți vedea proiecții unde sunt prezentate filmulețe din timpul restaurării pieselor aflate în expunere. Într-una din vitrine avem expuse trei icoane aflate în etape diferite de restaurare, începând cu îndepărtarea depunerilor de pe suprafața, chituirea lacunelor din suport și integrarea cromatică a zonelor lipsă.”
Despre procesul de restaurare și particularitățile acestuia ne vorbește și restauratorul din cadrul MNIR, specializat în suporturile de lemn, Marian Radu:
„În domeniul activității de conservare-restaurare, scopul intervențiilor este conservarea patrimoniului mobil și imobil. Bunurile culturale se remarcă prin marea lor diversitate din punct de vedere al compoziției, structurii, morfologiei, dimensiunilor, aspectului, culorilor, funcționalității și, evident, valorii lor. Factorii de degradare care acționează asupra bunurilor culturale sunt factorii fizico-chimici, factorii biologici și nu în ultimul rând, factorul uman. Cunoscând factorii, putem spune și degradările care au loc la nivelul suportului de lemn. …”
Marian Radu ne vorbește și despre panoul icoanelor pe lemn prezentate în expoziția „EIKON” de la MNIR:
„Panoul este consolidat cu două traverse paralele de sensuri diferite, semi încastrate, introduse perpendicular pe fibra lemnului, cu profil trapezoidal. Prin inserția traverselor este realizată prin sistemul coadă de rândunică. Traversele au un rol foarte important în rezistența panoului, … Ținând cont de vechimea icoanelor, două-trei sute de ani, acestea au suferit în timp diferite degradări… Toate aceste degradări vor face ca procesul de restaurare să fie anevoios…”
În finalul discuției noastre, restauratorul Marian Radu ne declară următoarele despre expoziția „EIKON” de la MNIR:
„Profesia de restaurator este mai puțin cunoscută în România, dar prin expoziția realizată, care este o premieră a Muzeului Național de Istorie a României, sper că am reușit să stârnesc curiozitatea publicului pentru a veni la muzeu, unde poate vedea și înțelege mai bine rodul muncii noastre din ultimii ani de zile.”